ملات چسب و ویژگی‎های آن

ملات چسب و ویژگیهای آن

ملات چسب و ویژگیهای آن

ملات چسب و ویژگی‎های آن-وبسایت سیکاس

ملات چسب نوعی ملات چسب آماده و مخلوط خشک مبتنی بر سیمان پلیمری است. این ماده با مخلوط سیمان، ماسه کوارتز و مواد سیمان پلیمری با انواع افزودنی‎ها ساخته می‎شود و خاصیت‎های آن شامل انعطاف‎پذیری و چسبندگی بسیار عالی، مقاومت در برابر افتادگی، احتباس آب، مقاومت در برابر آب و عملکرد آسان، تقویت استحکام پیوند و مقاومت در برابر کشش و همچنین جلوگیری از توخالی شدن است.

دامنه کاربرد ملات چسب چیست؟

ملات چسب برای چسباندن کاشی‎های دیواری داخلی و خارجی ساختمان‎ها، و برای بسترهای پیوند مانند تخته عایق پلی استایرن EPS، صفحه اکستروده (فشرده شده) XPS، بتن، بلوک‎های آجر بنایی و بلوک‎های هوادهی در سیستم عایق دیوار خارجی قابل کاربرد است.

مواد اولیه و خام ملات چسب چیست؟

مواد اولیه اصلی عبارتند از: سیمان پرتلند یا سیمان پرتلند معمولی، سنگدانه‎های ریز، آهک ذوب شده، اترهای سلولزی، پودر لاتکس با قابلیت پخش مجدد، مواد افزودنی و غیره.

عملکرد اصلی سلولز در ملات چسب، ضخیم‎سازی است که مهمترین عملکرد و در‎عین‎حال مشهودترین است، به طوری که محصولات از این نوع اغلب تحت عنوان ” غلیظ کننده ” نامیده می‎شوند. این امر به طور احتمالی باعث درک اشتباه و گمراه‎کننده خواهد بود، زیرا عملکرد این نوع محصولات همچنین شامل تاثیرات امولسیون، پراکندگی، تثبیت، تعلیق، اتصال، اصلاح رئولوژی (علم جریان و تغییر شکل مواد)، محافظت از کلوئیدها، احتباس آب، پیوند، تشکیل فیلم و اثرات فعال‎سازی سطح است.

ملات چسب کاشی چیست؟

ملات چسب کاشی، ملات چسب مخصوص است که برای چسباندن کاشی‎های سرامیکی دیواری و کف، مواد سنگی و غیره روی بستر استفاده می‎شود. با توجه به ترکیبات مختلف، می‎توان آن را به سه دسته عمده تقسیم نمود: ملات چسب کاشی مبتنی بر سیمان، ملات چسب کاشی امولسیون پلیمری و ملات چسب کاشی رزین واکنشی. پرکاربردترین ملات چسب کاشی، مبتنی بر سیمان است.

ملات چسب کاشی مبتنی بر سیمان، یک مخلوط پودری است که از سیمان، سنگدانه‎ها، پلیمرها، مواد افزودنی و مواد پرکننده و غیره تشکیل می‎شود. لازم است در حین استفاده با آب یا مایعات دیگر مخلوط شد. اگر به شکلی است که در حین استفاده فقط آب برای مخلوط شدن باید اضافه نمود، آن را ملات چسب کاشی مبتنی بر سیمان خشک تک‎جزئی می‎نامند. اگر در حین استفاده، نیاز به افزودن اجزای مایع برای مخلوط‎شدن باشد، آن را ملات چسب کاشی دوپایه‎ای بر پایه سیمان می‎نامند. ملات نوع اول ارزان‎تر و از نظر کیفیت کمی ضعیف‎تر است.