تفاوت میان سیمان و بتن

تفاوت میان سیمان و بتن را بدانید

تفاوت میان سیمان و بتن

تفاوت میان سیمان و بتن

اصطلاحات سیمان و بتن ممکن است برای افراد گیج کننده باشد، و ممکن است همه آنها را با هم به عنوان توده ‎ای از مواد به هم خورده ببینند که در سنگ تراشی استفاده می ‎شود و برای تشکیل یک سطح صاف یا اتصال یک شی به چیز دیگر سخت می ‎شود. این اصطلاحات غالباً به جای یکدیگر و به طور نادرست استفاده می ‎شوند.  اما سیمان و بتن و در واقع دو ماده کاملاً متفاوت هستند:

  • سیمان پودر اتصال دهنده‎ ای ظریف است که هرگز به تنهایی استفاده نمی ‎شود اما جزئی از بتن و ملات و همچنین گچ، دوغاب کاشی و چسب تنظیم نازک کاری است.
  • بتن یک ماده ساختمانی ساختاری بسیار مستحکم است که از سیمان، شن و سنگدانه بزرگتر تشکیل شده است.

سیمان

سیمان عنصر اتصال در بتن و ملات است. این ماده معمولاً از سنگ آهک، خاک رس، پوسته و ماسه سیلیس ساخته می شود، که سنگ آهک بیشترین ماده تشکیل دهنده آن است. این مواد خرد می ‎شود و با ترکیبات دیگر (از جمله سنگ آهن) ترکیب شده و سپس تا حدود ۲۷۰۰ گرم می ‎شوند. این ماده که کلینکر نامیده می شود، به صورت پودر ریز درآورده می ‎شود و بسته بندی می ‎گردد تا برای مخلوط کردن مواد مختلف ساختمانی سیمانی، از جمله ملات و بتن به کار گرفته شود.

بتن

بتن یک ماده ساختمانی کامل است که برای دیوار های فونداسیون، صفحات بتنی، پاسیو ها و بسیاری دیگر از سازه ‎های سنگ تراشی به کار می‎ رود. این یک کاربرد منحصر به فرد است، زیرا از ابتدا به عنوان یک مخلوط خشک و ساده شروع می شود، سپس به یک ماده منعطف و نیمه مایع تبدیل می ‎شود که قادر است به هر قالب یا شکلی تبدیل شود و در ماده سختی که به عنوان بتن می ‎شناسیم خشک می ‎شود. در بسیاری از سازه ‎های بتنی، آرماتور فلزی، مانند تیرآهن یا میلگرد، برای استحکام و به حداقل رساندن ترک‎خوردگی ‎های ممکن در بتن جامد، اضافه می‎ شود.

بتن از سیمان، شن و ماسه یا سنگدانه ‎های ریز و درشت دیگر تشکیل شده است. افزودن آب سیمان را فعال می ‎کند، عنصری که مسئول اتصال مخلوط با یکدیگر برای تشکیل یک ماده جامد است.