ماستیک (رزین گیاهی)

ماستیک

ماستیک (رزین گیاهی)ماستیک (رزین گیاهی)

ماستیک (رزین گیاهی)

ماستیک رزینی است که از درخت بنه (مصطکی) (Pistacia lentiscus) بدست می‎آید. همچنین به عنوان اشک‎های کیوس tears of Chios شناخته می‎شود، که به طور سنتی در جزیره Chios تولید می‎شود و مانند سایر رزین‎های طبیعی، به صورت “اشک” یا قطره تولید می‎شود. ماستيك توسط غدد رزيني درختان خاصي دفع مي‎شود و به تكه‎هاي رزين شكننده و شفاف خشك مي‎شود. با جویدن، رزین نرم شده و به صمغ سفید و مات تبدیل می‎شود. عطر و طعم آن در ابتدا تلخ است، اما پس از کمی جویدن، طعم طراوتی شبیه کاج و سرو آزاد می‎کند.

درزگیر ماستیک

ماستیک معمولاً در پروژه‎های ساختمانی به عنوان چسب و درزگیر ساختمانی عیار بالا که معمولاً برای چسباندن کاشی‎های سقف، دیوارها و کف، الوار، بتن، آسفالت، آلومینیوم، فولاد، شیشه، سنگ، چرم و پارچه استفاده می‎شود. و نیز به شکل خمیر مشکی، ضد آب و بتونه مانند که در ساختمان به عنوان درزگیر یا پرکننده کاربرد دارد. برای قسمت‎هایی که در آن یک سطح باید با یک پیوند با دوام به سطح دیگری بچسبد، و نیز جایی که محدوده باید محافظت شود، ماستیک یک گزینه مطلوب است.

نمونه‎هایی از کاربردهای ماستیک درزگیر عبارتند از:

کاشی سقف، دیوار و کف باندینگ.

پیوند تخته‎های چوب.

به عنوان درزگیر پنجره‎ها و درها.

آب‎بندی اطراف وان‌ها و سایر لوازم بهداشتی.

به عنوان پرکننده تَرَک در سنگ‎تراشی و بتن.

ماستیک به دلیل خاصیت ضد آب، مقاوم در برابر دما و مقاوم در برابر اشعه ماورا UV بنفش، در خارج از محیط خانه قابل استفاده است. همچنین توانایی مقاومت در برابر خوردگی را دارد که آن را برای استفاده با فلزات مناسب می‎سازد.

اگرچه ماستیک معمولاً در برابر برخی از فشارهای وارد شده مقاومت می‎کند، اما انعطاف پذیری آن به اندازه‎ای نیست که بتواند حرکات بزرگ را در خود جای دهد. به دلیل ویسکوزیته بودن، بهتر است در مناطق ضخیم و نه نازک‎ از جمله شکاف‎های بزرگ استفاده شود. قبل از استفاده از ماستیک، ممکن است محل مورد نظر نیازی به بتونه کاری نداشته باشد، اما باید تمیز و خشک باشد. ماستیک بهتر است با استفاده از تفنگ درزگیر به کار برود.

ماستیک‎های ساخت کمپانی سیکاس، دارای ویژگی‎های پیشرفته به همراه تمام مزایای فنآوری آکریلیک هستند. بازتاب حرارت، انعطاف‎پذیری در دمای پایین، سهولت استفاده، دوام و مقرون به صرفه بودن از ویژگی‎های آنها محسوب می‎شود.