بهترین زمان از سال برای کارهای بتنی چه موقع است؟

کارهای بتنی 

بهترین زمان از سال برای کارهای بتنی چه موقع است؟

اگر منتظر بهترین زمان از سال برای ریختن بتن سازه خود هستید، شهریور زمانی است که باید لحظه را غنیمت بشمارید. نکته کلیدی درباره ریختن بتن کامل، جلوگیری از هوای شدید است. ماه‎ هایی مانند تیر و دی، که درجه حرارت در اکثر مواقع در حال جوش است یا منجمد می‎ شود ، بتن ریزی منتفی است.

بهترین زمان از سال برای کارهای بتنی چه موقع است؟

بهترین زمان از سال برای کارهای بتنی چه موقع است؟

به همین دلیل است: در هوای خیلی سرد، آب موجود در بتن مرطوب (به طور قابل پیش بینی) به یخ تبدیل می‎ شود، منبسط می ‎شود و باعث ایجاد ترک در سطح کاملاً جدید شما می ‎گردد. برای مقابله با این مسئله، برخی از پیمانکاران اقدامات لازم را برای تنظیم بتن قبل از فرا رسیدن شب و کاهش دما انجام می ‎دهند، مانند استفاده از آب گرم در مخلوط، افزودن مواد شیمیایی سریع خشک شده و حتی استفاده از چادرها و بخاری‎ های فضایی. با این حال، این قطعاً کاری برای آماتورها نیست.

 در هوای گرم (یعنی دمای بالاتر از ۹۰ درجه فارنهایت)، مجموعه ‎ای متفاوت اما به همان اندازه خطرناک در دستان خود دارید. مسئله خود دما نیست. بتن مانند پلاستیک یا شکلات نیست که در آفتاب ذوب شود. مسئله در واقع این است که قسمت بالای بتن سریع‎ تر از قسمت زیرین خود عمل می ‎آید و باعث فروپاشی به سبک جنگ داخلی می ‎شود زیرا قسمت بالای آن در حالی که بی‎ حرکت می ‎ماند، کوچک می ‎شود.

 البته، اگر بدانید چگونه از این روند خشک شدن مبهم جلوگیری کنید، می ‎شود بتن را در دمای بخار ریخت. می ‎توان با استفاده از آب بسیار سرد برای مخلوط کردن بتن، سپس مرطوب نگه داشتن دال با آب‎پاش یا گِل ماسه مرطوب به مدت چند روز انجام داد. برای اینکه بفهمید بتن خیلی زود ترمیم می‎ شود یا خیر، به یک تمرین چشمی نیاز است.

 در شرایطی که هوای سوزان و یخ زدگی برای بهترین نتیجه ممکن منتفی است، بهترین زمان برای بتن ریزی بهار و پاییز است. شرایط بارانی می ‎تواند چالش ‎هایی را به وجود آورد، زیرا رطوبت زیاد می ‎تواند محصول نهایی را ضعیف کند. و اردیبهشت ماه، یک فرصت عادلانه است برای اینکه “مادرِ طبیعت” تصمیم بگیرد با پروژه شما دست و پنجه نرم کند. شهریور با داشتن دمای معمول معتدل و میزان کم بارندگی، برنده مسابقه به عنوان بهترین ماه سال برای کارهای بتنی است.