کفپوش های سیمانی و اپوکسی

کفپوش های صنعتی

کفپوش های سیمانی و اپوکسی

کفپوش های صنعتی نقش مهمی در حفاظت از ساختمان‌ها و فضا های کاری و همچنین ایجاد زیبایی و حفظ نظافت آنها دارد. در هر یک از فضا های صنعتی ، ورزشی ، بهداشتی و بیمارستانی و … با توجه به نوع فعالیت‌های مرتبط، الزامات متفاوتی برای انتخاب و اجرای کفپوش وجود دارد؛ از سوی دیگر با توجه به تغییر نوع فعالیت در طول زمان الزامات مورد نیاز برای اجرای کفپوش‌ نیز ، نیاز به تجدیدنظر و بروزرسانی دارد.

کفپوش آسیب‌دیده یا نامناسب باعث کاهش کارآیی، ایجاد جراحت‌‌های فردی و ایجاد شرایط کاری ناخوشایند و غیربهداشتی خواهد شد. هزینه اجرای مجدد کفپوش به دلیل تخریب، نامناسب بودن و یا فقدان بهره‌وری قطعا کاربر را متقاعد خواهد ساخت که در اولین مرحله انتخاب، مناسب‌ترین نوع کفپوش را برگزیند. به همین منظور درک درست از محیط کار و فعالیت ، انجام بهترین طراحی ممکن و انتخاب مناسب‌ترین محصول در اجرای کفپوش بسیار حائز اهمیت است.

در صنایع مختلف، پارا متر های گوناگونی در کفسازی و اجرای کفپوش نقش دارد ، نظیر مقاومت به ضربه، بار و سایش، عملکرد آنتی‌استاتیک، مقاومت شیمیایی و حرارتی و راه‌اندازی سریع و کارآمد سیستم کفپوش و … متفاوت است. بنابراین ارائه راهکارهایی در جهت برآورده‌سازی این الزامات فنی که در تطابق با قوانین ملی و جهانی بوده و در عین حال به بهترین نحو در برطرف‌سازی مشکلات و موانع موجود عمل نماید، بر عهده گروه‌های متخصص است.

کفپوش های سیمانی و اپوکسی - گروه شیمی ساختمان سیکاس

انواع روش های کفسازی و اجرای کفپوش با توجه به نوع کاربرد و نیاز های محیط کار در موارد ذیل خلاصه می شود :

  • کارگاه‌ها ، کارخانه‎ها
  • انبارها و محیط ­های صنعتی
  • پارکینگ‌ ها
  • بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌‌ها
  • نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها
  • فرودگاه ‌ها و بنادر
  • محیط‌ های ورزشی
  • مکان ‌های تفریحی
  • مدارس
  • موزه ‌ها و گالری ‌ها
  • کارخانه ‌های تولید مواد غذایی و دارویی
  • اتاق ‌های تمیز (CLEAN ROOM)
  • حفاظت ثانویه

 کفپوش های سیمانی و اپوکسی - گروه شیمی ساختمان سیکاس

در تصویر بالا عملیات بتن ریزی کف یک سالن را مشاهده مینمایید.

کفپوش های سیمانی و اپوکسی - گروه شیمی ساختمان سیکاس

نمونه اجرای کفپوش اپوکسی در محوطه کارگاهی.

انواع کفپوش

دسته‌بندی سیستم‌های کفپوش شامل سیستم کفسازی سیمانی و کفپوش‌های رزینی است که گروه دوم شامل کفپوش‌های اپوکسی، پلی‌یورتان و پلی‌یوریا است. با توجه به نیازهای هر یک از صنایع مختلف در زمینه کفپوش، یک یا گاهاً چند نمونه از دسته‌بندی‎های ذکر شده قابل ارائه و اجرا خواهد بود. بنابراین برای اطمینان از انتخاب بهترین سیستم در صنعت مربوطه، به مقایسه میان خواص کفپوش‌های ارائه شده نیاز است تا بهترین انتخاب صورت پذیرد.

کفسازی سیمانی

از مهمترین مشکلات کف‌های بتنی آن‌ است که پس از اتمام بتن‌ریزی مقاطع، به دلیل نیروی جاذبه رفته رفته سنگدانه‌ها و ذرات سنگین‌تر به سمت پایین و آب آزاد بتن به سوی سطح بالایی بتن حرکت می‌نماید و این امر در نهایت منجر به بروز آب‌انداختگی در سطح بتن می‌شود. هر اندازه مقدار گرانروی مخلوط بتن کمتر و جداشدگی ذرات در آن بیشتر باشد، مقدار آب انداختگی بیشتر خواهد بود. این پدیده همواره منجر به تشکیل یک لایه ضعیف سیمانی و فاقد سنگدانه بر روی سطح بتن می‌شود که مقاومت بسیار ناچیزی در برابر نیرو‌های وارده نظیر مقاومت فشاری، مقاومت در برابر ضربه و همچنین به طور ویژه مقاومت در برابر سایش دارد.

برای رفع این مشکلات پوشش‌های سیمانی که به طور کلی برای سخت‌سازی‌‌، کیورینگ، درزگیری و در نهایت ایجاد سطوح بتنی با توانایی تحمل ترافیک سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند، ویژگی‌های رضایت‌بخشی را در بسیاری از شرایط صنعتی ارائه خواهند کرد. در تمام پروژه‌های کفسازی از منظر دوام و کیفیت، اهمیت زیرسازی هم رده یا بیشتر از لایه نهایی است، بنابراین در تمامی مراحل اجرای یک کف، نیاز به بررسی و دقت بالا در انتخاب مواد و روش‌های اجرا است. استاندارد بریتانیایی BS 8204 دسته‌بندی، مشخصات و الزاماتی را برای انواع محصولات کفسازی سیمانی (کفسازی بتنی) ارائه می‌نماید.

افزودن یکنواخت پودر سخت کننده سطح بتن بر روی بتن تازه.

کفپوش های سیمانی و اپوکسی - گروه شیمی ساختمان سیکاس

یک سالن با کاربری احتمالی انبار بعد از انجام کفسازی سیمانی.

کفپوش‌های رزینی

در محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها، انبارها و سالن‌های صنعتی که علاوه بر تردد و ترافیک سنگین در معرض عواملی همچون فرسایش، سایش مکانیکی، زوال شیمیایی و بارهای مکانیکی قرار می‌گیرند، سطوح بتنی کف به مرور زمان دچار افت کیفیت گشته یا تخریب می­شوند. علاوه بر این در مکان‌هایی دیگر همچون کفپوش بیمارستان­ها و کارخانه­های تولید مواد غذایی و دارویی نیاز به کفپوشی یکپارچه، بهداشتی و با قابلیت شستشو وجود دارد. سیستم‌های کفسازی بر پایه پلیمر در چنین کاربردهای سنگینی به منظور ایفای مقاومت‌های مکانیکی، شیمیایی و مقاومت به سایش با قابلیت اعتماد بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد و کارایی بلند مدت در کنار ایجاد پوشش بدون درز در رنگ‌های متنوع که تامین کننده زیبایی و طراحی دلخواه مشتری است، از جمله مزیت‌های دیگر این نوع پوشش‌ها می باشد. همانطور که ذکر شد سیستم‌های کفسازی پلیمری (رزینی) مرسوم عبارتند از کفپوش‌های اپوکسی، کفپوش‌های پلی‌یورتان و کفپوش­ های پلی‌یوریا که بسته به نوع کاربری به تنهایی یا به صورت ترکیبی از آن­ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پوشش‌ها پس از انجام واکنش شیمیایی اجزای آن در دمای محیط به یک ترکیب سخت، چسبنده و مقاوم تبدیل می­شود. کفپوش­های رزینی به صورت یکپارچه بر روی سطوح بتنی اجرا شده و مقاومت بتن را در برابر عوامل محیطی فرساینده، سایش مکانیکی و مواد شیمیایی افزایش می­دهد. بر اساس راهنمای فنی SSPC-TR 5/ICRI 03741/NACE Publication 02203 با موضوع طراحی، اجرا و نگهداری سیستم­های کفپوش پلیمری حفاظتی برای بتن، از جمله مزایای استفاده از کفپوش رزینی می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. حفاظت بتن در برابر مواد شیمیایی اسیدی، قلیایی و سوختی (هیدروکربن‌ها)
  2. جلوگیری از نفوذ آب و سایر مایعات خورنده به داخل بتن
  3. جلوگیری از تخریب و افزایش عمر مقاطع پوشش یافته
  4. رفع انتشار غبار در محیط از سطوح بتنی
  5. انعکاس بیشتر نور و کاهش هزینه­ها
  6. تنوع فام و ایجاد ظاهر دلپذیر

همچنین در بخش سوم این راهنمای فنی، قسمت مقررات مربوط به FDA برای صنایع غذا و دارو، تشریح شده است که یکی از مهمترین الزامات این استاندارد جلوگیری از رشد باکتری است و در ادامه اشاره شده است که کفپوش­های پلیمری از رشد باکتری­ها جلوگیری می­کنند. در نتیجه استفاده از این کفپوش­ها در صنایع غذایی و دارویی از دید FDA منعی ندارد.

اجرای کفپوش اپوکسی برای کف پارکینگ

بر اساس استاندارد BS 8204-6 ضروری است که در مراحل طراحی و ساخت، مشاوره کاملی با تولیدکننده کفپوش رزینی جهت اطمینان از انتخاب محصول مناسب در شرایط موردنظر، چه در هنگام اجرا و چه از نظر شرایط مورد انتظار پس از اجرا صورت گیرد. موارد زیر در هنگام مشاوره باید مدنظر قرار داده شود (اگر چه باید در نظر داشت که برخی از این موارد تنها ممکن است با توجه به الزامات عملکرد خاص مورد انتظار مشتری کاربرد داشته باشد):

  1. کاربری موردنظر برای کفپوش رزینی شامل نوع، مقدار و تناوب عبور و مرور
  2. نوع بارگذاری (استاتیک یا دینامیک) و شدت ضربه
  3. جزئیات تمام مواد شیمیایی در تماس با کف و مقدار، تناوب و دمای هر نشتی محتمل (شامل مواد مورد مصرف برای پاکسازی یا استریل کردن)
  4. آلودگی‌های محتمل در محیط و اثر آن در مقاومت در برابر لغزش
  5. دمای ناشی از انتقال گرمایی که کفپوش در خدمات عادی یا در عملیات پاکسازی باید متحمل شود
  6. یکنواختی و بقای رنگ، ظاهر و جلوه‌های تزئینی
  7. میزان قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا اشعه ماورابنفش
  8. ظاهر و کیفیت پرداخت سطح
  9. تطابق با الزامات بهداشتی یا صنایع غذایی
  10. نوع و تناوب فرآیند پاکسازی
  11. الزامات خاص مانند مقاومت به آتش یا مشخصات آنتی‌استاتیک
  12. طول عمر مورد انتظار از کفپوش
  13. ضخامت کفپوش
  14. زمان قابل استفاده برای اجرا و پخت کفپوش
  15. تعیین سن زیرآیند و ماهیت آن (از جمله اطلاعات مربوط به هرگونه استفاده قبلی از کف که بر روی چسبندگی و عملیات مقدماتی لازم اثرگذار است)

در ادامه به تعریف هر یک از گروه‌های کفپوش رزینی، کاربرد و خواص آن پرداخته و محصولات تولیدی در گروه سیکاس در این زمینه معرفی شده است.

کفپوش اپوکسی

کفپوش‌های اپوکسی،‌ پلیمرهای ترموست حاصل از واکنش رزین‌های اپوکسی و هاردنرهای مختلف می‌باشند. رزین‌های اپوکسی رایج شامل بیس‌فنل A، بیس‌فنل F و رزین اپوکسی بر پایه نووالاک بوده و هاردنرهای مورد استفاده شامل آلیفاتیک آمین‌ها، سیکلوآلیفاتیک آمین‌ها، آمیدوآمین‌ها و پلی‌آمیدها است. اصلاح‌کننده‌ها و رقیق‌کننده‌های متعددی در فرمولاسیون‌های مختلف این کفپوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. خواص این نوع کفپوش‌ها در بازه‌ای گسترده است که دو انتهای آن عبارتند از:

  • کفپوش اپوکسی سخت و شکننده با مقاومت شیمیایی خوب تا فوق‌العاده
  • کفپوش الاستومر انعطاف‌پذیر با مقاومت شیمیایی کاهش یافته

همچنین واکنش رزین‌های اپوکسی بر پایه نووالاک با هاردنر آلیفاتیک یا سیکلوآلیفاتیک آمین‌ها منجر به افزایش دانسیته شبکه­ای شدن و به دنبال آن افزایش مقاومت شیمیایی در مقایسه با اپوکسی بیس‌فنل A و F خواهد شد.

منبع: آبادگران