واتر استاپ بتنی

واتر استاپ بتنی و هرآنچه که باید در مورد مزایا و نحوه نصب آن بدانید

واتر استاپ بتنی

واتر استاپ بتنی

واتراستاپ­ بتنی، آب­ بندهای ثابتی هستند که بین اتصالات سازه­ های بتنی نصب می­شوند تا از نفوذ آب یا سایر مایعات به داخل درزها جلوگیری کنند. این محصولات یا به صورت طولی و یا در راستای اتصالات قابل نصب هستند. بنابراین، برای انتخاب نوع واتراستاپ باید پارامتر های مختلفی را در نظر گرفت که این پارامتر ها عبارت اند از:

  • نوع سازه
  • نوع اتصالات
  • نوع حرکت اتصالات
  • قرارگیری اتصالات در معرض مواد شیمیایی
  • موقعیت قرارگیری گیره­ها، حلقه­ها و …

واتراستاپ­ بتنی از اواسط قرن بیستم به عنوان گزینه­ای مناسب و استاندارد در ساخت و سازهای تجاری و مسکونی معرفی شدند. در اوایل دهه ۱۹۰۰، پل­های بتنی در نقشه­ها نشانه گذاری شده و در دهه ۱۹۳۰ نیز سدهای زیادی از بتن ساخته شد، از آن پس، این محصول به عنوان پرکاربردترین عنصر در ساخت و ساز های جدید مورد استفاده قرار گرفت.

در واقع، نیاز به این ماده زمانی به وجود آمد که هنگام پخش بتن در مقطع­ها، اتصالات متخلخل می شدند و به صورت صاف و یکدست شکل نمی­گرفتند. به همین خاطر در دهه ۱۹۴۰، PVC  یک گزینه مناسب به عنوان آب بند محسوب می شد و استفاده از آن تا دهه های متمادی ادامه داشت. هرچند PVC همچنان متداول­ترین ماده به شمار می­رود، اما در سال­های اخیر مواد پیشرفته­تر و با عملکرد بهتری نیز ساخته شده اند. با وجود اینکه PVC­ها به عنوان ماده غالب در واتراستاپ­ها همچنان در کاربردهای مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند، اما در حال حاضر برای تولید آن ها به مواد زیادی نیاز است.

روش نصب

جهت نصب واتراستاپ بتنی باید در هر متر از چهار عدد گیره نگهدارنده استفاده شود، اما دقت داشته باشید که آن را سوراخ نکنید. انجام فرایند ویبراسیون در بتن نیز به جا افتادن بهتر آن کمک می کند و برای حفظ چسبندگی بهتر است از یک واترستاپ تمیز استفاده کنید. این محصول قابلیت استفاده به سه حالت زیر را دارد:

  1. میانی
  2. روکار
  3. کفی(موادی که در کف حوض یا استخر استفاده می شوند)
انواع واتراستاپ

این محصولات در حالت کلی به دو دسته واتراستاپ بتنی ثابت و حرکتی تقسیم می­شوند:

انواع واتراستاپ­های ثابت و حرکتی:

  • مکانیکی: این ماده در وسط و در طول اتصالات بتنی قرار می­گیرد تا یک جداکننده را به وجود بیاورد.
  • هیدروفیلی (آبدوست): در طول اتصالات نصب شده و هنگام مواجهه با آب منبسط می­شود و یک آب بندی فشاری را تشکیل می دهد.
  • کریستال شونده: این محصول در درزهای بتن ریخته و یا پاشیده می­شود و عملکرد آن همانند محصولات هیدروفیلی است، به این صورت که با ایجاد کریستال­های بسیار ریز از نفوذ آب به داخل اتصال جلوگیری می کند. البته حجم کریستال ها به تدریج تغییر یافته و به اندازه کافی بزرگ می شوند.

این محصولات در بتن یا در اتصالات نصب می­شوند و با ایجاد یک مانع در قسمت­های آسیب پذیر، از عبور آب یا دیگر مایعات جلوگیری می­کنند. محصولات فوق آب بندی را بسته نوع ماده مورد استفاده به روش­های مختلفی انجام می­دهند. برخی از مواد آبگریز (هیدروفوبی) هستند، یعنی آب یا مایعات دیگر را با ایجاد یک مانع دفع می­کنند. برخی دیگر نیز آب­دوست (هیدروفیلی) بوده که در تماس با آب منبسط می­شوند، به طوری که به وسیله­ی فشار ناشی از انبساط، یک آب­بند را شکل می­دهند. ترکیب اصلی ماده واتراستاپ به صورتی تهیه شده است که به بتن متصل شده و هر گونه حرکتی که منجر به باز شدن یا عدم تراز اتصال شود را مهار می کند.