نمای مینرال چیست؟

نمای مینرال

نمای مینرال چیست؟

 

نمای مینرال چیست؟-وبسایت سیکاس

امروزه نمای ساختمان ها تغییرات بسیاری نسبت به گذشته داشته است. این تغییرات بسیار گسترده می باشد به صورتی که در گذشته بیشتر نما های آجری ( برای قسمت بیرونی ساختمان ) و سنگ های معمولی ( در قسمت داخلی ساختمان و گاها در بیرون سازه)  برای ساختمان ها استفاده می شد که ظاهر زیبایی نداشت و بسیار ساده بودند، اما در دنیای امروز با پیشرفت بسیار در ساخت و ساز های شهری نما های بسیار زیبایی برای سازه ها به وجود آمدند. یکی از این نما ها نمای مینرال می باشد و باید بیان شود که نمای ساختمان مینرال بسیار زیبا و خاص است. در این مقاله  به نمای مینرال در سازه ها می پردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نمای مینرال چیست؟

نمای مینرال ترکیبی آماده با ذرات سنگ مرمریت، گرانیت، کوارتز و با رنگ های کاملا طبیعی خود مواد تشکیل دهنده هستند. نمای مینرال ترکیبی از موارد زیر می باشد:

  • سنگ های معدنی
  • سنگ دانه های گرانیت
  • مرمر و سنگ های سفید
  • رزین ها ( پلاستر ها )

لازم به ذکر است که نمای مینرال در سه  دانه بندی زیر موجود می باشد:

  • درشت
  • متوسط
  • ریز

رنگ ها و طرح های بسیار متنوعی در نمای مینرال وجود دارد که بر اساس سلیقه خود می توانید آن ها را انتخاب کنید.

مینرال چیست؟

مینرال یک عایق و پوشاننده ی تزئینی شیک، مدرن و مقاوم است جهت استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان که دوام و پایداری بسیار زیادی دارد و از مخلوط سنگ ریزه های معدنی ( مرمر، گرانیت، کوارتز و …. ) با رنگ های طبیعی به همراه مواد خاصی ساخته می شود و مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز می باشد .از این مواد خاص می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رزین های صنعتی ( پلیمرهای اکریلیکی )
  • مواد Anti uv
  • روان کننده ها  و سایر مواد دیگر

لازم به ذکر است که مینرال ها پس از اجرا و خشک شدن، نمای سنگ گرانولیت را به خود می گیرند.

کاربرد نمای مینرال:

طریقه آماده‌سازی و به‌کارگیری نمای مینرال شباهت زیادی با گچ و سیمان دارد. بدین طریق که نمای مینرال را با مقدار مشخصی از آب مخلوط‌ می‌ کنند و ملات به دست آمده را روی سطوح مورد نظر به کار‌ می‌ گیرند. با توجه به قدرت سفارشی ‌سازی ترکیب نمای مینرال‌ می ‌توان آن را در هر نوع سطحی از جمله چوب، گچ و بتن به کار بست. ناگفته نماند که در صورتی که قصد داریم که نمای مینرال را در سازه‌ای به کار ببریم باید از یک سری پیش‌ نیازها و الزامات برخوردار باشد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • سطح مورد نظر باید کاملاً صاف و یک دست باشد.
  • سطح باید کاملاً خشک و عاری از هر گونه گرد و غبار و یا لکه‌ های روغن و چربی باشد.
  • سطح مورد نظر قبل از اجرای نمای مینرال باید با استفاده از پرایمر آماده شده باشد.
  • بهترین شرایط لازم برای اجرای نمای مینرال در طول روز و دور از تابش نور خورشید و در درجه حرارت ‌های تا حد ۵ درجه سانتی‌گراد است.

نمای مینرال چیست؟-وبسایت سیکاس

مزایای استفاده از نمای مینرال :

۱)سرعت بالا در اجرا واحتیاج به نیروی کار کمتر

یکی از ویژگی های منحصربه فرد نمای مینرال، سرعت اجرایی بسیار بالا می باشد به صورتی که هر اپراتور مینرال، روزانه در سطوح صاف قادر به اجرای۵۰ الی  ۷۰متر مربع می باشد. این سرعت در مقایسه با نماهای سنگی– آجری –کامپوزیت تقریباً بیش از ۵ برابر است. معمولاً در اجرای نماهای مینرال در یک پروژه، حداقل ۲ اپراتور همزمان شروع به اجرا کرده و در هر پروژه، سرعت مینرال حتی در ارتفاعات بیش از ۱۰۰متر مربع در روز می باشد.

۲)از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد.

در پروژه های انبوه که به صورت مجتمع ساخته شده اند، بزرگترین مشکل در اواخر پروژه، مربوط به نمای پروژه ها می باشد. در واقع استفاده ازنما های سنگی و آجریو دیگر نماها علاوه بر این که وقت زیادی می برند، مقرون به صرفه نیز نمی باشند. به همین دلیل سرعت اجرای بالای مینرال این مشکل را حل کرده و از لحاظ صرفه جویی در زمان و هزینه بسیار مناسب می باشد.

۳)به دلیل دارا بودن سنگ دانه های طبیعی در مقابل اشعه خورشید مقاوم می باشد.

این موضوع سبب می شود که در روزهای گرم تابستان، ساختمان مورد نظر بیش از اندازه گرم نشود و هم چنین طول عمر نمای مینرال نیز بسیار افزایش یابد.

۴)اجرا این مصالح به سبک سازی در سازه ها کمک می کند.

یکی از مهم ترین معضلات صنعت ساختمان وزن زیاد سازه ها می باشد که باعث می شود سهم بیشتری از نیروی زمین لرزه را دریافت کند و در نتیجه خرابی و خسارت بیشتری بر جای بگذارد. هم چنین مصالح سنگی ،آجری ، شیشه ای و کامپوزیت استفاده شده در نمای ساختمان ها به دلیل وزن بالایشان بیشتر در معرض خطر جدا شدن از دیوار و پرتاب شدن بر روی محل گذر عابران قراردارد. وزن زیاد و حجم بالای سنگ و مصالح مشابه زیرسازی های سنگین تری را می طلبد که به همین دلیل در ساختمان های بلندتر از چهار طبقه ،بسیار کمتر از مصالح سنگی درشت و آجری استفاده می کنند. بدین شکل نمای مینرال و رولستر پلاستر های معدنی بیشتر در مرکز توجه قرار گرفته اند.

۵)در صورت استفاده از پودرهای آنتی استاتیک، ذرات گردو غبار معلق در هوا را جذب نمی‌کند.

۶) به علت وجود نداشتن حلال‌های سمی و مضر و نیز نبودن مواد نفتی، دوست دار محیط زیست است.

۷)در رنگ ها و شکل های گوناگون در بازار موجود است.

۸)در صورت استفاده از پودرهای آنتی باکتریال نسبت به رشد قارچ و جلبک در مناطق دارای رطوبت بالا مقاوم است.

۹)در برابر شعله ی آتش مقاوم می باشد (ضد اشتعال)

از دیگر خواص بسیار مهم نمای مینرال می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از مهم ترین خاصیت های اصلی نمای مینرال می توان به قابلیت اجرایی سریع آن ها اشاره کرد. این نما توانایی چسبندگی بر روی سطح های صاف را دارد و نیز مشکلات نمای ساختمانی سنگ و شیشه را هم ندارد.
  • از مینرال می توانید برای پوشش های داخلی ساختمان هم استفاده کرد .
  • نمای مینرال دارای تنوع رنگ و شکل های زیادی است  و امروزه در ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نمای مینرال یکی از سر سخت ترین مصالح در نمای ساختمان به شمار می اید این نما با تنوع رنگ و فرم های گوناگونی که دارد دست طراحان و معماران ساختمان را برای آفرینش فضای آرامش بخش و دلپذیر باز گذاشته است .

معایب استفاده از نمای مینرال

  • در شرایط استفاده نکردن از پودرهای آنتی استاتیک در نما، دوده و گرد و غبار زیادی جذب ان نما شده و برای شهرهایی که آلوده است مناسب نیست.
  • بعضی از سنگدانه ‌های که در بازار وجود دارند رنگ شده می باشند و فاقد رنگ طبیعی هستند که در این حالت ممکن است در اثر تابیدن نور آفتاب تغییر رنگ بدهند.
  • در صورت استفاده نکردن از رزین اکریلیک و سیلیکون نمای مینرال دیگر عایق رطوبت نیست.
  • این مواد ممکن است در نما ترک بخورند و نیاز به تمهیدات ویژه ایی برای جلوگیری از ترک دارند
  • در شرایط وجود داشتن رطوبت، از پشت نما گرانولیت تبله می کند  و خراب می‌شود. و نیز اگر ایرادی در اجرا داشته باشد و باعث رسیدن رطوبت به لایه پایینی می شود.
  • در شرایطی که لایه زیری نا هموار باشد و ایراد داشته باشد به آسانی ایراد ها به چشم خواهد امد. پس اجرای درست زیر کار آن اهمیت بسیار بالایی دارد.

نمای مینرال چیست؟-وبسایت سیکاس

مواد استفاده شده در نمای مینرال

در زیر به مواد به کار رفته در نمای مینرال اشاره می کنیم:

  • گرانولیت یا دانه‌های طبیعی معدنی غیر آهکی مانند گرانیت و کوارتز
  • انواع رزین‌های اکریلیک و سیلیکون که مخصوص نما‌های ساختمانی می باشند.
  • انواع مختلف پودر‌های غلیظ کننده
  • انواع مختلف مواد آنتی استاتیک
  • انواع مختلف مواد آنتی باکتریال

آشنایی بیشتر با ترکیبات و مواد تشکیل دهنده نمای مینرال

ترکیبی متشکل از سنگ ریزه ها و دانه های معدنی و طبیعی اعم از گرانیت، کوارتز و مرمر و … می باشد که پس از استخراج با روان کننده ها ،رزین های سیلیکون و اکریلیک، رنگ های طبیعی، چسب ها ، پودرهای غلیظ کننده، مواد آنتی استاتیک و آنتی باکتریال  ترکیب شده و طی یک فرایند شیمیایی و پس از آماده شدن مورد استفاده قرار می گیرد چرا که این مواد معدنی به تنهایی قابل استفاده نمی باشند و می بایست با مواد دیگری ترکیب شوند تا بتوانند با ایجاد یک سری خواص و ویژگی ها قابل استفاده شوند.

رنگ مینرال چیست؟

نمای مینرال همان گونه که بیان شد، یکی از مناسب ترین نماها برای ساخت و ساز ساختمان ها می باشد که دارای رنگ های بسیار متنوع و متفاوت برای هر سلیقه ایی است. رنگ های مینرال در یک طیف بسیار گسترده، حدود ۴۸ رنگ می باشد. از رنگ های مینرال می توان به صورت مختصر به موارد زیر اشاره کرد:

  • طیف صورتی
  • طیف های آبی و سبز آبی
  • طیف های سبز
  • رنگ های مشکی
  • طیف های قرمز و آجری و …

انواع مختلف و سطوح بکارگیری

نمای مینرال با توجه به ترکیب آن در انواع مختلف:دانه درشت ،دانه ریز، متوسط، میکرو و رنگ های بسیار زیبا و متنوع عرضه می گردد که قابل اجرا در انواع سطوح با هرنوعی می باشد .هریک از انواع مختلف نمای مینرال دارای یک سطح پوشانندگی متفاوت می باشد به عنوان مثال برای پوشش مساحتی حدود یک متر مربع با مینرال دانه ریز به ۲ الی ۵/۲ کیلوگرم از این ماده نیاز است. همین طور مینرال دانه درشت و متوسط که هر کدام در هر متر مربع به ترتیب ۵/۴ ایی ۵ کیلوگرم و ۳ الی ۵/۳ کیلوگرم.

روش اجرای مینرال پاششی

استفاده از پیستوله و نازل ‌های خاص یکی دیگر از راه ‌های اجرای مینرال روی سطح مورد نظر است. اگرچه این نوع از اجرای مینرال به طور کلی مناسب سطوح ناهموار است که نمی توان از ماله استفاده کرد اما مانعی وجود ندارد که در سطوح صاف و یکنواخت از آن استفاده کنید. با این وجود، به دلیل سادگی و طول عمر بیشتر مینرال به اجرا در آمده در روش ماله ‌ای از این روش اجرا بیشتر از روش پاششی در سطوح صاف و هموار استفاده‌ می ‌کنند.

در اجرای مینرال با استفاده از پیستوله نیز ابتدا محتوای مینرال را در داخل مخزن پیستوله قرار‌ می‌ دهند و سپس از طریق فشار وارد آمده از پیستوله، مینرال به سطح مورد نظر پاشیده می ‌شود. زمان خشک شدن کامل در این روش حدودا ۲۴ ساعت است. سرعت اجرای مینرال به این روش بیشتر از روش ماله ‌ای است.

نکته قابل اهمیت در استفاده و بکارگیری نمای مینرال روی سطوح مختلف نیازمند در نظر گرفتن یک سری پیش زمینه ها و رعایت مواردی است که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • کاملاً صاف و هموار بودن سطح مورد نظر بدون هیچ گونه آلودگی یا گرد و غبار به صورت کاملاً تمیز
  • استفاده از یک زیرساز مناسب یا همان پرایمر روی سطح مورد نظر قبل از انجام کار
  • در نظر گرفتن بهترین و مناسب ترین زمان از روز جهت انجام نمای مینرال به طور مثال توجه به درجه حرارت و تابش نور خورشید

سخن آخر

نمای مینرال یکی از روش‌های تقریباً تازه در ساخت و ساز است. مینرال که از مواد معدنی طبیعی همراه با ماده افزودنی متنوعی ساخته شده است، با برخورداری از ویژگی‌ های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی که دارد استفاده از آن را در نمای داخلی و خارجی ساختمان در سطوح با اشکال و جنس ‌های مختلف بسیار مناسب است. از نمونه ‌های بارز استفاده از نمای مینرال در داخل کشور به پروژه‌ های بزرگی مانند مسکن مهر‌ می‌ توان اشاره کرد. به طور کلی سرعت بالای اجرا و هزینه پایین در مقایسه با گچ و سیمان از جمله عواملی است که نمای مینرال را برای اجرا در پروژه‌ های ساختمانی بزرگ مناسب‌ می ‌کند.

منبع: ارین تیس