نحوه واترپروف کردن سطوح بتنی

واترپروف کردن سطوح بتنی

نحوه واترپروف کردن سطوح بتنی

نحوه واترپروف کردن سطوح بتنی

عملیات آب بندی یا واترپروف سطوح بتنی جهت محافظت از آن در برابر نفوذ آب و مواد شیمیایی انجام می شود. اگر شما در ساختمان خود یک سطح بتنی مانند پاسیو، گاراژ یا راه ورودی دارید، باید حتما عملیات آب بندی آن را به صورت سالانه انجام دهید. از جمله مزایای واترپروف کردن می‌توان به محافظت در برابر نیرو های جانبی مختلف، ضدآب کردن و دفع بخار آب اشاره کرد. این فرایند باعث می شود که لکه های ناشی از وجود جلبک و باکتری به حداقل رسیده و مقاومت سطح مورد نظر را در برابر خوردگی بالا می برد.

برای انجام عملیات آب بندی معمولا از ماده ای به نام درزگیر استفاده می کنند. دو نوع درزگیر بتن در بازار وجود دارد که عبارت اند از:

  1. درزگیرهای پوسته ای
  2. درزگیر های نفوذ کننده

درزگیر های پوسته ای با تشکیل یک لایه روکش آکریلیک، اپوکسی یا یورتانی از سطح مورد نظرمحافظت می کنند. این محصولات معمولاً توسط فروشگاه های لوازم ساختمانی عرضه شده و ظاهری براق را در پایان کار ارائه می دهند. متاسفانه روند پوسیدگی در این مواد بسیار سریع اتفاق می‌افتد، به همین خاطر لازم است عملیات درزگیری طی فواصل زمانی مشخص تکرار شود.

درزگیرهای نفوذ کننده با نفوذ به داخل سطح مورد نظر، یک مانع شیمیایی را ایجاد می‌کنند که از ترکیباتی مانند سیلان ها، سیلوکسان ها، سیلیکات ها و سیلیکونات ها تشکیل شده است. گاهی اوقات از این محصول تحت عنوان درزگیر اشباع کننده نیز یاد می شود و برای خرید آن باید به فروشگاه های خاص مراجعه کنید. اگرچه این نوع سیلرها قیمت نسبتا بالایی دارند، اما دوام آن ها بسیار طولانی بوده و شکل ظاهریشان با گذشت زمان تغییر نمی کند. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که استفاده از این سیلر ها برای واترپروف کردن سطوح بتنی تازه توصیه نمی شود.

حتما بخوانید (محصول پیشنهادی)  عایق رطوبتی نانو

در صورتی که محدوده مورد نظر شما قبلا روکش شده است، سیلر جدید به خوبی نمی چسبد. بنابراین ابتدا باید روکش قبلی را از بین ببرید که برای این کار باید دستورالعمل های سازنده روکش را دنبال کنید. حتی اگر سطح بتنی شما روکش نداشته باشد، باز هم لازم می شود که آن را طبق دستورالعمل های واترپروف کننده مجددا آماده کنید. علاوه بر این، در صورتی که قرار باشد پس از عملیات ضدآب کردن محدوده مورد نظر رنگ آمیزی شود، مطمئن شوید که ماده ضد آب کننده شما کاملاً سازگار و قابل رنگ آمیزی باشد.

در فرایند درزگیری بتن نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • قبل از آغاز فرآیند ، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید.
  • درزگیر به سطوح مرطوب نمی چسبد، بنابراین سطح باید کاملاً خشک باشد.
  • دمای هوا باید در روز اجرای عملیات و دو روز پس از آن بین ۱۰ الی ۳۰ درجه سانتیگراد ثابت بماند تا فرایند عمل آوری ماده درزگیر به طور کامل انجام شود.
  • عملیات واترپروف کردن را نباید در معرض نور مستقیم خورشید انجام داد.
لوازم مورد نیاز جهت انجام عملیات آب بندی سطوح بتنی
  • جاروی دستی
  • تجهیزات ایمنی مانند عینک، دستکش مقاوم در برابر اسید و چکمه
  • پاک کننده یا اتر مخصوص بتن
  • آبپاش بزرگ پلاستیکی
  • فرچه کفشوی دسته بلند غیرفلزی
  • شلنگ آب
  • طی پلاستیکی دسته بلند
  • مایع ضد آب کننده بتن
  • سینی رنگ بزرگ
  • قلموی رنگ
  • غلطک
  • دسته بلند برای غلطک
  • ماده تمیز کننده کف
مراحل واترپروف کردن سطوح بتنی

جهت انجام فرایند آب بندی باید مراحل زیر را انجام دهید.

  1. آماده سازی

مراحل زیر به منظور آماده سازی سطح مورد نظر برای آب بندی ضروری هستند، پس سعی کنید این مراحل را به درستی انجام دهید.

  1. درصورت لزوم دیوارها را با ورق پلاستیکی بپوشانید. به وسیله یک جاروی دستی سطح را به طور کامل تمیز کنید تا هرگونه گرد و غبار از روی آن پاک شود.
  2. مطمئن شوید سطح کاملاً خشک است. تمیز کننده یا اتر را در آب پاش بزرگ پلاستیکی بریزید، سپس آن را روی محدوده مورد نظر پاشیده و اجازه دهید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بماند.
  3. فرچه کف شوی دسته بلند را محکم روی سطح بکشید. اگر پاک کننده هنگام کار شروع به خشک شدن کرد، اندکی روی آن آب بپاشید تا مرطوب شود.
  4. پس از کف شویی، سطح را به خوبی شستشو دهید، اما اجازه ندهید آب به داخل زهکش برود.
  5. در صورت تمایل می توانید از طی لاستیکی برای جمع کردن آب استفاده کنید، سپس به مدت ۱ شب یا ۲۴ ساعت صبر کنید تا سطح کاملاً خشک شود.
  6. اگر می خواهید یک سطح بتنی طرح دار یا براق و صاف داشته باشید، باید شوینده را بیش از یک بار مورد استفاده قرار دهید. پس از این که سطح کاملا خشک شد، انگشت خود را به آرامی روی بتن بکشید، اگر روی انگشت خود گرد و غبار مشاهده کردید، لازم است دوباره عملیات شستشو انجام شود.
  7. اعمال سیلر یا ماده واتر پروف کننده
  8. مقداری از ماده واترپروف کننده را در سینی بریزید.
  9. غلتک را با غلت دادن در سینی کاملاً بارگیری کنید. سپس آن را روی بتن بگردانید و تا زمانی غلت دهید که ماده ضد آب روی سطح اعمال شود .
  10. اجازه بدهید لایه اول سیلر خشک شود.
  11. در صورتی که بتن به روکش دوم نیاز دارد، روکش دوم را در خلاف جهت روکش اول اعمال کنید تا از پوشش کامل سطح اطمینان حاصل شود.
  12. اجازه دهید سیلر خشک و عمل آوری شود. معمولا بیشتر سیلرها برای عمل آوری یا کیورینگ ۲۴ الی ۴۸ ساعت زمان نیاز دارند.
  13. مراقبت های لازم پس از واترپروف کردن بتن

محصول عمل آوری شده را بررسی کنید که خشک شده باشد، اما به طور کلی، برای قدم زدن روی سطح آب بندی شده باید حدودا سه روز منتظر بمانید  و حداقل ۱۴ روز زمان لازم است تا بتوان روی آن رانندگی کرد.

سطوحی که ترافیک سنگینی را تحمل می کنند، باید سالانه ترمیم و روتوش شوند. بسته به نوع سیلر مورد استفاده و میزان ساییدگی و پارگی سطح، ممکن است مجددا به انجام عملیات آب بندی نیاز باشد.

واترپروف های اکرلیکی یک تا سه سال ماندگاری دارند. اما واترپروف های اپوکسی، پلی یورتانی و پلی اسپارتیکی می توانند بین ۵ تا ۱۰ سال کارایی داشته باشند. درزگیرهای نفوذ کننده نیز احتمالاً هرگز به آب بندی مجدد نیاز نخواهند داشت.

منبع: عمران مال