نحوه ساخت دال گسترده (مرحله ۶ – ۹)

نحوه ساخت دال گسترده (مرحله ۶ – ۹)

نحوه ساخت دال گسترده (مرحله 6 – 9)

نحوه ساخت دال گسترده (مرحله ۶ – ۹)

در ادامه مراحل ساخت دال گسترده با ما همراه باشید:

مرحله ۶ – پایه های نوار را حفاری کنید

هنگامی که شن و ماسه در همه جای زیر دال قرار گرفت، بتن ریزها ماسه را از محل اجرای پایه های نوار خارج می کنند.

اگر سطح دال به اندازه کافی بلند باشد، پایه های نوار بالاتر از سطح اصلی زمین خواهد بود. در غیر این صورت، بتن ریزها باید ماسه را حفاری کنند و مقداری از زمین اصلی را بردارند تا یک پایه نوار به دست بیاورند که به اندازه کافی عمیق است.

مرحله ۷ – غشای ضد رطوبت

بتن ریزها یک ورق پلاستیکی سیاه را درون پایه های نوار و روی تمام سطح زمینِ زیر دال قرار می دهند. لبه های ورق های پلاستیک سیاه باید تا شوند و نوار چسب بخورند، زیرا پلاستیک قبل از اینکه زمین خشک شود، مکش رطوبتِ بتن مرطوب را متوقف می کند و همچنین به جلوگیری از افزایش رطوبت از زمین و از طریق بتن کمک می کند.

مرحله ۸ – آرماتور (تقویت کننده) دال

بتن ریزها آرماتورهای مشبک فولادی را در پایه های نوار و ورق های مشبک آرماتور دال در هر جای دال قرار می دهند. بتن ریزها از خرک های پلاستیکی استفاده می کنند که مطمئن شوند آرماتور به پلاستیک برخورد نکرده و آنقدر نشسته نیست که قسمت بالای دال را بیرون بکشد. آرماتور دال بسیار مهم است زیرا به کنترل اندازه ترک های موجود در سطح دال گسترده کمک می کند.

در اطراف بخش خارجی دال گسترده – بالای تیرچه های لبه ای – بتن ریزها قالب یا بلوک های بتنی برای ساختن کناره های دال به کار می برند. اگر زمین شیب داشته باشد، گاهی اوقات بلوک های بتنی قبل از ریختن شن و ماسه قرار داده می شوند – اما این کار ریختن و فشرده سازی صحیح ماسه را بسیار دشوار می کند.

مرحله ۹ – ریختن دال

بتن ریزها با استفاده از کامیون های بتنی و پمپ های بتنی، بتن را در تمام پایه های نوار و دال می ریزند. بتن ریزها سطح بتن را صاف و یکدست می کنند و سپس اجازه می دهند تا بتن خشک شود (اصطلاحاً عمل آوری می شود).

اگر بتن خیلی سریع خشک شود، سطح ممکن است ترک بخورد – درست مانند ترک خوردن گِل در هنگام خشک شدن. بتن ریزها از مواد شیمیایی ویژه ای به نام “ترکیبات عمل آوری” استفاده می کنند تا مطمئن شوند بتن به طور هم زمان عمل می آید.