نحوه ساخت دال گسترده (مرحله ۱ – ۵)

دال گسترده

نحوه ساخت دال گسترده (مرحله 1 – 5)نحوه ساخت دال گسترده (مرحله ۱ – ۵)

نحوه ساخت دال گسترده (مرحله ۱ – ۵)

در این مقاله روند ساخت یک دال گسترده برای خانه را به شما عزیزان ارائه می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید:

مرحله ۱ – محل قرارگیری دال را تنظیم نمایید

یک سازنده با استفاده از تجهیزات نقشه برداری مرزهای بیرونی خانه را تعیین می کند. سازندگان هوشمند برای اطمینان از قرارگیری خانه در مکان صحیح و در قطعه زمین صحیح از نقشه بردار کمک می گیرند!

مرحله ۲ – تیرچه های لبه

پایه های اطراف خانه را تیرچه های لبه ای می نامند. تیرچه های لبه در زمین حفر می شوند. عرض تیرچه های لبه معمولاً ۳۰۰ میلی متر است مگر اینکه شرایط خاک به گسترده تر بودن تیرچه های لبه ای نیاز داشته باشد. عمق تیرچه لبه به واکنش پذیری خاک بستگی دارد.

مرحله ۳ – تقویت فولاد

آرماتورهای فولادی در تیرچه های لبه قرار داده می شوند. این فولاد نمی تواند به زمین نزدیک شود، زیرا زنگ زده و خراب می شود –  بنابراین بتن از تکیه گاه های پلاستیکی به نام ” خرک ” استفاده می کند و فولاد را از زمین دور نگه می دارد. مقدار فولاد بسته به واکنش مکان و عمق تیرچه های لبه توسط مهندس سازه مشخص می شود. خاکی را که تیرچه های لبه در آن مورد نیاز است، سازنده گاهی عمیق تر می کَند تا پایه آن در زمینِ سخت حفر شود. سپس آرماتور فولادی در عمق مشخص شده توسط مهندس سازه معلق می شوند.

مرحله ۴ – تیرچه های لبه پُر می شود

تیرچه های لبه تا سطح زمین با بتن پر می شوند. تیرچه های فولادی سرستون در بتن مرطوب درون مراکز منظم قرار می گیرند و مقداری از پایه خارج می شوند تا دال را به تیرچه های لبه متصل کنند. پایه های نوار، ریخته نمی شوند تا زمانی که دال ریخته شود. مکان دقیق تیرچه های سرستون خیلی مهم نیست، اما فاصله آنها بسیار مهم است.

اگر مهندس هستید، قطر و فاصله تیرچه های سرستون یک مشکل در جریان برشی هستند. در اینجا نیازمند وجود تیرچه های کافی هستید که قادر باشد دال و تیرچه ها را به صورت یک تیرچه واحد به کار ببرد. اگر دال و تیرچه لبه همزمان ریخته شوند، نیازی به میله های سرستون نیست.

مرحله ۵ – پر کردن با شن و ماسه

هنگامی که بتن تیرچه لبه سخت شد، بتن ریزها ماسه هایی را که باید زیر دال برود، می ریزند تا دال ها از ارتفاع مناسب برخوردار شوند. شن و ماسه باید فشرده شود تا سفت و سخت باشد، به این دلیل که قبل از پخت باید از بتن مرطوب دال پشتیبانی کند.