مشکلات مربوط به بتن با اسلامپ بسیار پایین

مشکلات مربوط به بتن

مشکلات مربوط به بتن با اسلامپ بسیار پایین

مشکلات مربوط به بتن با اسلامپ بسیار پایین

اسلامپ نشان دهنده نسبت آب به سیمان در بتن است. نسبت آب و سیمان استفاده شده در مخلوط، به کاربرد آن بستگی دارد. بتن اسلامپ پایین مقدار سیمان بیشتری دارند، در نتیجه سفت تر هستند. البته روش­هایی وجود دارد که با بررسی این مقیاس، اطلاعات مفیدی را در مورد خصوصیات بتن عمل­آوری نشده به دست می آید.

اندازه­ گیری اسلامپ

ابتدایی­ ترین تکنیک برای اندازه­گیری این مقیاس، تخمین قوام مخلوط است. در این تکنیک، از یک قالب فلزی به شکل مخروط استفاده می کنند. ارتفاع این قالب ۱ فوت بوده و دو سر آن باز است، در ابتدا قالب را روی یک سطح صاف قرار داده و بتن عمل آوری نشده را داخل آن می ریزند. سپس مخروط فلزی برداشته شده و برای مدت زمانی مشخص، مخلوط روی یک سطح ثابت قرار می­گیرد. میزان ارتفاعی که بتن از طریق ریزش مواد خود از دست می­دهد با اندازه مخروط به عنوان مرجع مقایسه می­شود. اختلاف ارتفاع بین بتن و قالب بر حسب اینچ، اسلامپ نام دارد. بنابراین، هرچه این اختلاف کمتر باشد، ترکیب مورد نظر سفت تر خواهد بود.

مشکلات ناشی از ریزش بتن

تهیه بتن اسلامپ پایین کار را دشوارتر می­کند، چراکه نیازمند تلاش بیشتری برای پخش کردن بتن مورد نظر است و برای برخی از کاربردها استفاده چندانی ندارد. علاوه بر این، از تحکیم مناسب محصول پس از بتن­ریزی جلوگیری می­کند. معمولاً طی فرایند مخلوط کردن آب و سیمان، حباب­هایی درون ترکیب به وجود می آیند که برای از بین بردن آن ها باید از دستگاه ویبراتور استفاده کرد. اما از آنجا که اسلامپ پایین سفت­تر است، بنابراین تحکیم آن دشوار­تر می­باشد و همچنین ممکن است با از بین بردن حباب­های هوا، قابلیت تحمل فشار آن کاهش پیدا کند.\

تغییر اسلامپ

افزودن آب به مخلوط، سفتی آن را کاهش داده و اسلامپ را افزایش می­دهد. از آنجا که این مقیاس به نسبت آب به سیمان بستگی دارد، میزان دقیق آب مورد نیاز بر اساس میزان سیمان و سنگدانه های موجود در آن به ترکیب مورد نظر اضافه می شود.

آزمایش اسلامپ بتن
وسایل مورد نیاز انجام جهت آزمایش:
  1. یک مخروط ناقص که قطر بالای آن ۱۰۰ میلی‌متر، قطر پایین ۲۰۰ میلی متر و ارتفاع آن ۳۰۰ میلیمتر باشد
  2. یک پله کوبنده که سر آن به صورت منحنی بوده و قطر آن ۱۶ میلیمتر باشد
  3. آب
  4. یک مخزن برای ترکیب کردن مواد
  5. بیلچه
  6. شن و ماسه و سیمان
  7. ترازو با دقت پایین
  8. اردک

    در صورتی که بعد از برداشته شدن قالب، مخلوط مورد نظر ریخته شده و یا اینکه تغییر شکل بدهد، باید از آزمایش انجام شده صرف نظر نمایید و آزمایش را مجددا انجام دهید. چنانچه در آزمون دوم نیز نتایج قبلی تکرار شد، به این معنا خواهد بود که ترکیب مورد نظر چسبندگی و قوام لازم جهت انجام این تست را ندارد و اسلامپ آن بالا است.

    نتایجی که ممکن است از طریق آزمایش فوق به دست آید:
    1. افت طبیعی

    در صورتی که پس از اندازه گیری سطح مخلوط و قالب با استفاده از میله ، اختلاف آن ها کمتر از ۵ میلیمتر باشد، به این معنا خواهد بود که ترکیب به دست آمده از استحکام و قوام کافی برخوردار است.

    1. افت برشی

    افت برشی به این معنا است که لایه بیرونی مخلوط رفته رفته در حال ریزش است. در چنین شرایطی باید آزمایش را مجددا انجام داد. چنانچه در آزمایش دوم نیز نتایج قبلی تکرار شد، به این معنا است که ترکیب به دست آمده چسبندگی و استحکام قابل قبولی ندارد.

    1. افت ریزشی

    افت ریزشی به معنی وارفتن و پخش شدن تدریجی بتن روی سطح زمین است.

    مشکلات مربوط به بتن با اسلامپ بسیار پایین

    هنگام انجام آزمایش فوق باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:
    1. ضربات متوالی باید به صورت یکنواخت به مخلوط وارد شوند و در لایه های زیرین ضربه ها را کمی به صورت چرخشی وارد نمایید.
    2. اگر طی انجام آزمایش های پیاپی، نتیجه اسلامپ برشی به دست بیاید، به این معنا خواهد بود که در تهیه مخلوط نقاط ضعف زیادی وجود داشته است.
    3. این آزمایش برای مخلوط هایی انجام می‌شود که قطر سنگدانه های موجود در آن ها حداکثر ۴۰ میلیمتر باشد.
    ویژگی های اسلامپ

    در یک بتن اسلامپ پایین ، نسبت سیمان به آب بیشتر می باشد که ممکن است کار با آن سخت شود، اما در عوض، استحکام بیشتری به ترکیب مورد نظر می بخشد. برای اینکه کار با محصول به دست آمده دشوار نباشد، می توانید چند اینچ اسلامپ به مخلوط خود اضافه کنید تا بتوانید کارایی آن را ارتقاء بخشید.

    منبع: عمران مال