سقف سیاک و روش اجرای آن

سقف سیاک و روش اجرای آن

سقف سیاک و روش اجرای آن

سقف سیاک و روش اجرای آن-وبسایت سیکاس

به هنگام اجرای سقف سیاک، در بین تیرچه ها نباید از سفال استفاده شود. در این صورت می توان گفت که وزن این سقف نسبت به سایر سقف ها بسیار کمتر است. در عین حال کیفیت بتن هم چندین برابر می شود. به هنگام مطرح کردن سقف سیاک و روش اجرای آن، باید عوامل تأثیرگذار بر آن را هم مطرح کرد. سقف سیاک در واقع روشی برای ساخت سقف است. در این روش از تیرچه های ساخته شده استفاده نمی شود.

با در نظر گرفتن شکل هندسی سیاک، قرار دادن آرماتور و همچنین تنظیمات حرارتی به سهولت امکان پذیر خواهند بود. البته در این بین از سرعت اجرای سقف سیاک کاسته می شود. برای اجرای سقف سیاک باید از قالب های با کیفیت استفاده شود. در حین اجرا، باید حفره هایی به صورت عرضی در نظر گرفته شود. این حفره ها باید بعد از ریختن بتن ایجاد شوند. هدف از این کار، قرار دادن فضایی برای انجام تأسیسات و لوله کشی است. در واقع این مراحل از ساختمان سازی باید به گونه ای انجام شوند که مانعی برای برقراری تأسیسات در ساختمان وجود نداشته باشد.

ضروریات سقف سیاک و روش اجرای آن

برای سهولت در انجام کار بهتر است که قبل از اجرای کار نقشه ای برای قرار گرفتن تأسیسات در فضای بین کار در نظر گرفته شود. در واقع برای سهولت کار باید برنامه ریزی های قبلی صورت بگیرند.

برای بهتر شدن کیفیت کار باید اقدامات زیر انجام شوند:

  • برای اینکه بتوان از قالب هایی با اندازه ها و ابعاد متفاوت استفاده کرد، باید کدهایی برای قالب در نظر گرفته شود زیرا قالب ها در کنار هم تکان می خورند.
  • با استفاده از سیمان، تکه های بتنی ساخته می شوند که باید در سطح تیرک به کار بروند.
  • باید سقف به صورت تراز ایجاد شود. برای این کار می توان از جک فلزی استفاده کرد.

برای افزایش سطح مقاوم سازی، باید میلگردهایی بر روی تیرک ها به کار بروند. این میلگردها باید اندازه و تعداد مشخصی داشته باشند که توسط مهندس ساخت و ساز تعیین می شود.

  • بتن باید با کیفیت مناسبی تهیه شده و به میزان کافی آب داشته باشد.
  • به هنگام بررسی سقف سیاک و روش اجرای آن، باید در نظر داشت که برای ریختن بتن باید از ویبراتور استفاده کرد.
  • برای بهتر شدن کیفیت کار می توان به قالب های مورد نظر روغن زد.
  • برای اینکه قالب ها ثابت بمانند، شمع چوبی نباید فراموش شود.

ویژگی های سقف سیاک و روش اجرای آن

سقف سیاک یکی از انواع سقف است که به راحتی می توان آن را اجرا کرد. به این دلیل که قالب هایی که بر روی آن استفاده می شوند هم قابل باز کردن هستند و هم به راحتی نصب می شوند. معمولاً برای ساخت سقف ها از بلوک سفالی استفاده می شود که در این نوع سقف نیاز به آن نیست. نکته مهم در مورد سقف سیاک، وزن بسیار کم آن است که ویژگی بسیار مهمی است. سطح سقف سیاک کاملاً یکپارچه است و هیچ گونه ناهمواری در آن دیده نمی شود.

یکی از نقاط ضعف انواع سقف، عدم امکان به کار بردن تأسیسات در آن ها است. خوشبختانه به هنگام نصب سقف سیاک و روش اجرای آن می توان تأسیسات هم در بین سقف قرار داد. یکی دیگر از مزایای سقف سیاک، استفاده کمتر از آرماتور است. در واقع برای این سقف تنها به ۵ کیلو آرماتور نیاز است. در صورتی که در برخی از سقف ها تا ۱۲ کیلو آرماتور هم استفاده می شود.

سقف سیاک و روش اجرای آن-وبسایت سیکاس

مزیت های سقف سیاک و روش اجرای آن

قالب بندی سقف سیاک و همچنین روش بتن ریزی آن نسبت به سقف های دیگر بسیار متفاوت است. قالب هایی که برای این سقف استفاده می شوند، دارای مقداری لغزندگی هستند. قالب ها به خوبی بتن را نگه می دارند بنابراین دیگر شاهد بیرون ریختن بتن از قالب نخواهید بود. با توجه به ویژگی های منحصر به ‌فرد سقف سیاک و روش اجرای آن می توان گفت که به بهترین شکل بتن ریزی و فرآیند ساخت بتن انجام خواهد شد. با توجه به اینکه بتن ریزی به صورت کاملا کنترل شده انجام می شود، به هیچ وجه وزن سقف سیاک بیشتر از معمول نخواهد شد.

سقف سیاک در مقاوم سازی ساختمان تأثیرگذار است. به دلیل اینکه بتنی که برای سقف استفاده می شود، از کیفیت بالایی برخوردار است بنابراین سقف در برابر لغزش های احتمالی مقاوم خواهد بود. با توجه به زیر ساخت های موجود، سقف عملکرد بیشتری داشته و همچنین فضای بیشتری را هم پوشش می دهد. ساختار سقف سیاک شبیه پلاستیک است و از همین جهت در برابر زلزله بسیار مقاوم خواهد بود. بتن یکی از مصالحی است که باعث مقاومت بیشتر میلگرد ها می شود و در این سقف هم به میزان مورد نیاز از آن استفاده می شود.

روش میلگرد گذاری در سقف سیاک

با توجه به اینکه تمام مصالحی که برای سقف سیاک استفاده می شوند، سبک هستند، میلگرد ها کاهش وزن چشمگیری خواهند داشت. نکته قابل ذکر به هنگام میلگرد گذاری، عدم نیاز به انجام جوشکاری است. اگر اجرای سقف سیاک به بدترین شکل ممکن انجام شده باشد، باز هم میلگردها مستقر می شوند و میلگردها به صورت ثابت قرار خواهند گرفت.

به هنگام نصب سقف سیاک و روش اجرای آن، به راحتی می توان میلگردها را تحت کنترل قرار داد. در صورتی که در تعداد میلگردهای اجرا شده، اشتباهی رخ داده باشد، می توان تعداد آن ها را تغییر داد. به هنگام اجرای سقف سیاک، تمام برنامه ریزی های صورت گرفته برای استفاده از میلگرد و بتن، قابل اجرا هستند. در واقع به بهترین شکل می توان این موارد را کنترل کرد.

مقاوم سازی سقف سیاک و روش اجرای آن

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد سقف سیاک، نقش مهمی هم در مقاوم سازی ساختمان خواهد داشت. با توجه به اینکه شیرابه در این سقف نشتی نخواهد داشت، مقاومت نسبتاً بالایی هم در آن وجود خواهد داشت. این موضوع همچنین باعث افزایش ماندگاری سقف هم می شود. در صورتی که سقف به صورت کاملاً اصولی انجام شود، به اندازه کافی از بتن استفاده خواهد شد. در نتیجه سقف وزن متعادلی خواهد داشت و همچنین اتصالات به صورت بهینه برقرار می شوند.

به هنگام نصب سقف سیاک و روش اجرای آن، به احتمال زیاد می توان از تمام اصول مهندسی استفاده کرد. در این سقف، سطوح جدا کننده ای وجود ندارند بنابراین به اتصالات خاصی نیاز نیست. سقف سیاک از مقاومت کششی خاصی در برابر فشارهای مختلف بهره مند است. به این صورت، می توان با کمترین زمان و هزینه، بازدهی بیشتری برای ساختمان های بلند را به ارمغان آورد.

منبع : ارین تیس