تفاوت سیمان هیدرولیکی و سیمان غیر هیدرولیکی

 هیدرولیکی و سیمان غیر هیدرولیکی

تفاوت سیمان هیدرولیکی و سیمان غیر هیدرولیکی

سیمان با توجه به شرایط سخت شوندگی به دو دسته سیمان هیدرولیکی و غیر هیدرولیکی تقسیم می شود. هردوی این محصولات برای ساخت ساختمان های تجاری، خانه های مسکونی، پیاده روها، پل ها و همچنین تعمیر تجهیزات و سازه های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌های زیادی در نحوه تهیه و زمان سفت شدن آن ها به چشم می خورد. در حالت کلی، برای ساخت پروژه هایی که برای رسیدن به مقاومت نهایی زمان کمتری در اختیار دارند، از نوع هیدرولیک استفاده می شود.

تفاوت بین سیمان هیدرولیکی و سیمان غیر هیدرولیکی

مصالح مورد استفاده

اصلی ترین تفاوت این دو محصول در مصالح به کار رفته در ترکیب و نحوه قالب گیری آن ها می باشد. در نوع هیدرولیکی آن مخلوطی از آهک، خاک رس و گچ به کار رفته است که در دمای بالا پخته می شوند، اما در نوع غیر هیدرولیکی آهک، اندود گچی و اکسی کلراید اصلی ترین مواد تشکیل دهنده مخلوط هستند.

نحوه سخت شدن

از دیگر تفاوت های این دو محصول می‌توان به مدت زمان لازم برای سفت شدن آن ها اشاره کرد. در حالت کلی، سیمان های هیدرولیکی فوراً شروع به سفت شدن می کنند و اگر در حجم پایین مورد استفاده قرار گیرند، تنها در عرض چند دقیقه و در پروژه های بزرگتر به مدت چند روز کاملا خشک خواهند شد، اما در نوع غیر هیدرولیکی آن مدت زمان زیادی برای سفت شدن لازم است و همین امر امکان دارد فرآیند تکمیل پروژه را به تاخیر بیندازد.

تفاوت بین سیمان هیدرولیکی و سیمان غیر هیدرولیکی

شرایط محیطی برای خشک شدن

در واقع تفاوت اصلی بین این دو نوع سیمان در نحوه خشک شدن آن ها است. نوع هیدرولیکی حتی در حضور آب هم سفت می شود و همین امر یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این محصول به شمار می‌آید، چرا که می توان آن را در شرایط جوی مختلف برای تعمیر حفره ها، نشتی ها و موارد از این قبیل استفاده کرد. در مقابل، سیمان های غیر هیدرولیکی برای خشک شدن باید در یک محیط کاملا خشک قرار بگیرند.

نحوه استفاده سیمان های هیدرولیکی

اصلی ترین ویژگی این محصول مقاومت بالای آن در برابر نفوذ آب است و همین امر موجب شده است که استفاده از آن در مناطقی مانند اطراف لوله های بتنی با استقبال زیادی روبرو شود. سیمان هیدرولیکی را باید در سطوحی استفاده کنید که هیچ گونه گرد و غبار، کپک یا جلبک روی آن وجود نداشته باشد. از آنجایی که این ماده سریع خشک می شود، به اندازه ای از مخلوط آن را ترکیب کنید که طی ۲ الی ۳ دقیقه مصرف شود. برای تهیه این مخلوط باید از آب نیمه گرم استفاده کنید و دمای محیط نیز پایین تر از ۵۰ درجه فارنهایت باشد.

آزمایش فشاری سیمان هیدرولیکی

برای انجام این آزمایش باید از یک سیمان پرتلند معمولی استفاده شود. پس از تهیه مخلوط، آن را به صورت لایه لایه در قالب های متعدد مکعبی شکل می ریزند، البته این قالب ها باید از قبل روغن کاری شده باشند. حال این ترکیب پس از سفت شدن یعنی حدود ۲۴ ساعت پس از آماده سازی، از قالب ها خارج شده و تا زمان آزمایش درون آب آهک قرار داده می شود.

این آزمون در دمای ۲۰ الی ۲۷ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی بالاتر از ۵۰ درصد انجام خواهد شد و زمان ریخته شدن مخلوط درون قالب ها باید حداکثر ۳۰ ثانیه بعد از ساخت ملات باشد. پس از ریخته شدن ملات درون قالب، باید مخلوط توسط ابزارهای مخصوص کوبیده شود.

بعد از انجام عملیات قالب بندی، نمونه ها را همراه با قالب در مکانی که رطوبت آن زیاد باشد، به مدت ۲۴ ساعت قرار می‌دهند. آزمون فشاری باید روی نمونه های ۷ روزه و ۲۸ روزه انجام شود. برای انجام دادن آزمایش، نمونه ها را از آب آهک خارج کرده و خشک می کنند، سپس با استفاده از دستگاه های بارگیری مخصوص میزان مقاومت آن ها اندازه گیری می شود.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که نمونه هایی که قرار است روی آن ها آزمایش انجام شود، باید کاملاً صاف و صیقلی باشند و هیچ گونه برجستگی یا مواد اضافی روی سطح آن ها وجود نداشته باشد. این دستگاه پس از روشن شدن به تدریج میزان فشار را زیاد می کند و زمانی که سیمان تسلیم شود،متوقف خواهد شد. این آزمون را با استفاده از جک دستی نیز می توان انجام داد.

آزمایش خمش سیمان هیدرولیکی و غیر هیدرولیکی

آزمایش خمش در قسمت های میانی نمونه ها انجام می شود و دستگاه تمام نیرو را به قسمت وسط سیمان عمل آوری شده وارد می کند. برای این کار باید نمونه ها کاملاً خشک و سطح آن ها عاری از هرگونه مواد اضافی باشد.

تفاوت بین سیمان هیدرولیکی و سیمان غیر هیدرولیکی

آزمایش گیرش سیمان هیدرولیکی

هنگام انجام این آزمایش باید دمای محیط بین ۲۰ الی ۲۷ درجه سانتی گراد بوده و میزان رطوبت نسبی اتاق رطوبت باید بالاتر از ۵۰ درصد باشد. برای ترکیب کردن مواد توصیه می‌شود که از آب مقطر استفاده کنید. پس از آماده کردن مخلوط، سریعا آن را به صورت توپی شکل در بیاورید و آن را بین دستان خود جابجا نمایید. گلوله سیمانی باید به گونه‌ای باشد که وارد حلقه ویکات شود، حال این ترکیب به دست آمده را از قسمت گشاد ویکات به آن وارد کنید. توجه داشته باشید که ویکات باید کاملاً پر شود و در انتها تمامی مخلوط اضافی که خارج از این ابزار قرار گرفته است را بردارید.

حال این ابزار را روی یک پایه H  شکل به گونه ای قرار دهید که قسمت گشاد تر ویکات روی پایه قرار بگیرد. البته دقت کنید که طی عملیات صاف کردن، مخلوط به هیچ وجه فشرده نشود. بعد از عملیات قالب گیری، نمونه ها را داخل اتاق رطوبت قرار دهید.

تعیین زمان گیرش سیمان هیدرولیکی

برای تعیین زمان گیرش مخلوط می توانید ۳۰ دقیقه پس از قرار گیری نمونه ها در اتاق رطوبت، آن ها را با استفاده از یک سوزن با قطر یک میلیمتر آزمایش کنید. به این صورت که سوزن ها را داخل مخلوط فرو کرده و میزان سفتی آن را اندازه گیری می کنید. این حرکت را می‌توان هر ۱۵ دقیقه یک بار انجام داده و تا زمان سفت شدن ترکیب آن را ادامه داد.

منبع: عمران مال