بتن مسلح به الیاف فولادی

بتن مسلح به الیاف فولادی چیست؟

بتن مسلح به الیاف فولادی

بتن مسلح به الیاف فولادی

استفاده از بتن مسلح به الیاف فولادی ، یکی از مرسوم ترین راه های بالا بردن مقاومت سازه های ساختمانی در برابر عوامل جوی و نیروهای جانبی است و در صورت استفاده از این ترکیب، احتمال ترک خوردگی به حداقل می رسد. اگر در کف سازی از محصول فوق استفاده می کنید، می توانید این عملیات را بدون استفاده از مفصل انجام دهید. منظور از کف های بدون مفصل سطوحی است که کمترین اتصالات را دارند. میزان الیاف به کار رفته در مخلوط با توجه به نوع پروژه مورد نظر متفاوت خواهد بود، اما در حالت کلی، در هر متر مکعب بتن حدودا ۲۰ الی ۳۰ کیلوگرم از این قطعات فولادی استفاده شده است. این میزان در کف های بدون اتصال ۴۰ الی ۵۰ کیلوگرم می باشد.

برای جاسازی بهتر الیاف های فولادی در مخلوط می توانید از شیوه بتن ریزی با ماله استفاده کنید، استفاده از این روش مقاومت و کیفیت محصول نهایی را بالا می برد. یکی از بزرگترین مزایای استفاده از مخلوط فوق این است که مقاومت بتن را در برابر ترک خوردگی افزایش می دهد و به عنوان جایگزین سازه های مختلف نیز قابل استفاده است.

زمان و چگونگی افزودن الیاف

الیاف ها در کارخانه های تهیه بتن ساخته می شوند و پس از اینکه سنگدانه ها با یکدیگر ترکیب شدند، آن را به مخلوط اضافه می کنند. برخی از سازندگان تمایل دارند که این قطعات فولادی در محل کار به مخلوط اضافه شود که در این صورت لازم است مسئول کنترل کیفیت یا مسئول تضمین کیفیت در محل حضور داشته و روی نحوه ترکیب شدن آن نظارت داشته باشد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که چنانچه در مخلوط از الیاف زیادی استفاده کنید، در پایان کار از سطح بتن بیرون می زنند و مشکلات زیادی را به وجود می آورند، بنابراین لازم است هنگام ترکیب این مواد نهایت دقت را به کار گیرید.

کارایی

توجه داشته باشید که نحوه مدیریت بتن مسلح به الیاف فولادی با نحوه مدیریت سایر محصولات مشابه متفاوت خواهد بود. اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که در صورت استفاده از ترکیب فوق، اسلامپ بتن تحت تاثیر قرار گرفته و به میزان قابل توجهی پایین می آید، برای مقابله با این مشکل می توانید در مخلوط از فوق روان کننده استفاده کنید تا اسلامپ آن افزایش یابد. هرچه میزان اسلامپ پایین تر باشد، ترکیب مورد نظر سفت تر خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که برای جایگزینی آرماتوربندی تقویت فولادی نمی توانید هر نوع الیاف فولادی را به کار بگیرید. برای این کار ابتدا مطمئن شوید که مهندس سازه پیش از ادامه کار تمامی بارهای احتمالی که به سازه وارد می شوند را تحلیل و بررسی کرده است.

کاربرد ها

از جمله مکان هایی که از این ترکیب استفاده می‌شود می‌توان به پارکینگ ها، زمین های بازی، باند فرودگاه، آشیانه ها، روسازی جاده ها و تعمیرگاه ها اشاره کرد. علاوه بر این، از محصول فوق به طور گسترده‌ای در سازه‌های دریایی، انبار کانتینر، انبار های انبوه و انبارهای نظامی استفاده می شود.

مزایا

از مهم ترین مزایای استفاده از محصول فوق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ظرفیت تحمل بار
  • کاهش ضخامت دال بتنی
  • افزایش پایداری
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین
  • شکل پذیر بودن
  • کاهش جذب آب، مواد شیمیایی و…
  • قابل استفاده در پروژه هایی که سرعت ساخت و ساز در آن ها فاکتور مهمی باشد
  • کاهش هزینه های کلی ساخت و ساز
  • کاهش نیروی کار در محل ساخت و ساز
  • افزایش مقاومت در برابر ضربه و سایش
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ آب
  • بالا رفتن مقاومت در برابر ترک خوردگی
مواد به کار رفته در بتن الیاف دار

در این ترکیب معمولاً از الیاف پلی پروپیلن استفاده می کنند  و در اشکال گوناگونی مانند نوار های به هم پیوسته، تک رشته ای و دسته ای تولید می شوند. با وجود اینکه استفاده از این قطعات فولادی در ساختار بتن پیوند شیمیایی محدودی را به وجود می آورد، اما مقاومت مکانیکی و کششی را بالا می‌برد و همین امر باعث می‌شود که خطر ریزش یا تخریب سازه در مناطق زلزله خیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

تجربه نشان می‌دهد که می توان از بتن‌های مجهز به الیاف فولادی به جای فولادهای مسلح کننده استفاده کرد. فولادهای مسلح کننده جهت جلوگیری از ترک های ناشی از آبگرفتگی و حرارت استفاده می‌شوند. میزان استفاده الیاف در ترکیب معمولاً به اندازه۲۰ الی ۳۰ درصد از کل حجم مخلوط می باشد.

آزمایش های انجام گرفته روی بتن مسلح به الیاف فولادی

بر اساس آزمایش های انجام شده، هرچه طول الیاف استفاده شده در مخلوط بیشتر باشد، امکان ترک خوردن آن کاهش می یابد. علاوه بر این، بر اساس تحقیقات صورت گرفته میزان ترک خوردگی این محصول نسبت به بتن های معمولی ۲۰ درصد کمتر است.

زنگ زدگی و پوسیدگی

الیاف های فولادی معمولاً مقاومت بالایی در برابر خورندگی آب شور از خود نشان می دهند. در یک آزمایش، این محصول به مدت ۹۰ روز درون نمک قرار گرفت، اما هیچ گونه تغییری در مقاومت خمشی آن ایجاد نشد. در آزمون های طولانی‌مدت نیز مقاومت خمشی این ماده در برابر عوامل محیطی ثابت شده است، در این آزمایشات نشان داده شد که این قطعات فولادی در برابر موادی مانند ضد یخ مقاومت بالایی دارند، اما در برابر محلول های حاوی کلراید زیاد کمی دچار خوردگی می شوند.

در مقابل، تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که مقاومت الیاف های فولادی در برابر نیروهای محیطی و شرایط آب و هوایی مختلف بسیار بالا است و پوسیدگی آن فقط مربوط به لایه خارجی می باشد، بنابراین بدون هیچ گونه نگرانی می توان از این محصول در سازه ها استفاده کرد.

طاقت بتن الیافی

مهم ترین پارامتری که این محصول را از سایر محصولات مشابه تفکیک می کند، مقاومت بالای آن در برابر خمش و پیچش است. به این مقاومت طاقت بتن الیافی نیز می گویند و مقاومت پیچشی آن حدود دو برابر بتن معمولی است.

منبع : عمران مال