بتن شفاف و فیبر شیشه ای نوری

بتن شفاف و فیبر شیشه ای نوری چیست؟

بتن شفاف و فیبر شیشه ای نوری

بتن شفاف و فیبر شیشه ای نوری

بتن شفاف نوع جدیدی از بتن است که در عصر مدرن معرفی شده و به دلیل وجود فیبر های شیشه ای دارای ویژگی خاص انتقال نور است و همچنین به عنوان بتن شفاف یا بتن انتقال دهنده نور شناخته می شود. این سبک تر از بتن معمولی است که دارای ویژگی های خاصی مانند تراکم کم و هدایت حرارتی به همراه مزیت اصلی کاهش وزن، افزایش سرعت ساخت ساختمان، حمل بار کمتر و هزینه حمل و نقل می باشد. به دلیل وجود فیبر های شیشه ای در امتداد عرض کلی دیوار که اجازه می دهد نور از طریق آن عبور کند، نور از یک سطح دیوار آجری به سطح دیگر منتقل می شود.

فیبر شیشه ای نوری (یا فیبر نوری) الیاف شفافِ انعطاف پذیرِ ساخته شده از شیشه (سیلیس) یا پلاستیک است. فیبر نوری کمی ضخیم تر از موی انسان و می تواند به عنوان هادی موج یا لوله نوری” برای انتقال نور بین دو نقطه عمل کند. هدف اصلی این مطالعه طراحی بلوک های بتنی شفاف با استفاده از فیبر های شیشه ای با ماسه و سیمان است؛ سپس خصوصیات فیزیکی و مهندسی مختلف آنها را با توجه به بلوک های بتنی معمولی از طریق افزودن فیبر های شیشه ای به ترتیب ۱٪ ، ۲٪ ، ۳٪ ۴٪ ۵٪ با فاصله ۱٫۵ سانتی متر آنالیز می کند. از این مطلب می توان نتیجه گرفت که ۵ تا ۱۰ درصد افزایش مقاومت فشاری اولیه به مدت ۷ روز وجود دارد و نیز۱۰  الی ۱۵% افزایش مقاومت فشاری اولیه برای ۲۸ روز به مخلوط فیبر شیشه ای تا ۳% وجود دارد، و این در حالی است که مقاومت فشاری مشخص اولیه و نهایی با افزایش فیبر های شیشه ای در مخلوط بتن به تدریج کاهش می یابد.

مزایای فیبرهای شیشه ای نوری

شیشه یک جسم جامد بی شکل غیر بلوری است که غالباً شفاف است و دارای کاربرد عملی گسترده و تزئینی در بسیاری از چیزها می باشد. فیبر شیشه ای دارای خواص مفید بسیاری است:

  1. شفاف است.از طریق آن می توان فهمید.
  2. ۲٫ قوی و محکم است. می توان بار زیادی روی آن گذاشت.
  3. نفوذ ناپذیر است. اجازه عبور آب یا مایعات دیگر را نمی دهد و خودش آلوده یا لکه دار نمی شود.
  4. کاربر پسند است – فیبر شیشه ای با دوام و محافظ در برابر اشعه ماورا بنفش است و عملاً چیزی برای شکستن یا سوختن وجود ندارد.