بتن ریزی در هوای بارانی با چه شرایطی انجام می شود؟

بتن ریزی در هوای بارانی با چه شرایطی انجام می شود؟

ربتن ریزی در هوای بارانی با چه شرایطی انجام می شود؟

بتن ریزی در هوای بارانی با چه شرایطی انجام می شود؟-وبسایت سیکاس

با رعایت شرایطی می‌توان بتن ریزی در هوای بارانی را انجام داد. قالب بندی مهمترین مرحله در ساخت و ساز است و نقش زیادی در استحکام ساختمان دارد به همین سبب باید با دقت و ظرافت زیادی این مرحله انجام شود. در برخی از مناطق با فرا رسیدن فصول بارندگی ساخت و ساز متوقف می شود؛ اما برخی از مواقع نمی توان ساخت و ساز را متوقف نمود؛ از طرفی برخی از مناطق مانند مناطق شمالی کشور اکثر مواقع بارانی هستند و بارش باران به طور ناگهانی آغاز می شود. به همین سبب لازم است تا پیمانکاران با شرایط ساخت و ساز مانند بتن ریزی در هوای بارانی آشنایی پیدا کنند؛ تا در این شرایط بدون توقف ساخت و ساز بتوانند به کار خود ادامه دهند.

مخلوط شدن آب باران با ملات بتن در حین قالب بندی می‌تواند باعث کاهش استحکام بتن شود؛ طبق تحقیقات صورت گرفته هر ۱۰ درصد آب اضافی باعث کاهش ۵ درصدی استحکام بتن می شود؛ به همین جهت باید بتن ریزی در هوای بارانی به طوری صورت گیرد که هیچ گونه تغییری در بافت ملات بتن صورت نگیرد.

شدت باران و اینکه در چه مرحله ای از قالب بندی قرار دارید؛ تعیین می کند که آیا باید کار را متوقف کرده و یا به کار خود در شرایط بارانی ادامه دهید؛ اگر شدت باران زیاد نیست با توجه به مرحله‌ قالب بندی باید نکاتی را رعایت نمایید.

بارندگی در زمان گیرش اولیه بتن

اگر به محض قالب بندی بارندگی شروع شده است و به اصطلاح شما در مرحله گیرش اولیه بتن قرار دارید، کار شما راحت تر است.همانطور که می دانید افزایش نسبت آب و سیمان باعث استحکام بیشتر بتن می‌شود؛ اما این میزان افزایش نسبت خاصی است که بیشتر از این عدد باعث کاهش استحکام بتن می شود. اگر به محض ساخت ملات بتن بارندگی شروع شد سریعاً نسبت آب و سیمان را کاهش دهید؛ زیرا آب باران این کاهش نسبت را برای شما جبران می کند.

اگر در مناطقی با بارش زیاد کار می کنید و یا در فصول بارندگی مشغول کار هستید؛ همیشه یک پلاستیک بزرگ همراه خود داشته باشید؛ اگر در زمان گیرش اولیه بتن یعنی در ۳۰ دقیقه اول بتن ریزی بارندگی شروع شد؛ سریعاً یک پلاستیک بر روی بتن بکشید؛ البته دقت کنید که پلاستیک را طوری بر روی بتن ها قرار دهید که امکان هواخوری وجود داشته باشد؛ سپس از کارگران بخواهید تا با ویبره دستی مولکولهای هوای محبوس شده در بافت بتن را خارج سازند.

اگر این شرایط رعایت نشود؛ بافت اصلی بتن به هم ریخته و با کاهش شدید استحکام بتن مواجه می شویم زیرا آب باران با ملات بتن مخلوط شده و نسبت آب و سیمان و سایر مصالح ساختمانی را به هم می ریزد. به هم ریخته شدن این نسبت ها باعث کاهش کیفیت بتن می‌شود. بارندگی در زمان گیرش اولیه باعث می‌شود تا ملات بتن آب افتاده شود و ذرات ریز سیمان شسته شده و ذرات درشت تر مانند شن پایین تر رفته و حالت همگنی از بین برود؛ اگر دوغاب تشکیل شده در اثر بارندگی با ملات بتن مخلوط نشود و ذرات محبوس شده هوا خارج نگردد؛ پس از خشک شدن شاهد ترکهای بسیار زیادی در سطح بتن خواهیم بود که نشان از استحکام و مقاومت پایین بتن دارد. پس برای جلوگیری از این اتفاقات باید نکات گفته شده به خوبی رعایت شود.

بارش باران بعد از گیرش نهایی بتن

منظور از گیرش نهایی بتن زمانی است که بتن استحکام لازم را به دست آورده و بافت و ساختار بتن به یکنواختی لازم رسیده است؛ این زمان حدود ۲۴ ساعت بعد از بتن ریزی است. نشانه گیرش نهایی بتن این است که بتن می تواند وزن یه کارگر را تحمل نماید و در صورت قرار گرفتن کارگر بر روی سطح بتن پای کارگر در بتن فرو نمی رود. اگر در این مرحله از قالب بندی بارش باران اتفاق بیفتد تغییر در بافت و استحکام بتن ایجاد نمی شود.

در این صورت بارش باران بر روی سطح بتن هیچ گونه جابجایی در ذرات بتن ایجاد نکرده و در نتیجه بتن ساختار یکنواخت خود را حفظ می‌کند. می توان گفت که بارش باران از نوع سبک در این مرحله نه تنها از استحکام بتن نمی کاهد بلکه باعث افزایش ساختار بتن می‌شود.

پس اگر ۲۴ ساعت بعد از قالب بندی بارش باران اتفاق افتاد؛ هیچ گونه نگرانی به خود راه ندهید؛ البته توصیه می شود که بعد از بتن ریزی سطح بتن را عایق نمایید تا از اتفاقات پیش بینی نشده جلوگیری به عمل آید؛ زیرا باران های بسیار شدید می‌تواند باعث تأثیر بر ساختار بتن حتی بعد از گیرش نهایی شود.

بتن ریزی در هوای بارانی با چه شرایطی انجام می شود؟-وبسایت سیکاس

نکات لازم در خصوص بتن ریزی در هوای بارانی

هر پیمانکار و کارگر با تجربه ای باید در خصوص بتن ریزی در هوای بارانی اطلاعاتی کسب نماید.در هنگام بارندگی باید از بتن با اسلامپ کم استفاده نمود. منظور از بتن با اسلامپ کم این است که مقدار سیمان بتن را بیشتر از حالت عادی در نظر بگیریم. در شرایط عادی بتن با اسلامپ کم می تواند مشکلاتی از قبیل تحمل کم فشار و پایین بودن استحکام بتن را به دنبال آورد؛ در شرایط بارانی ماجرا فرق می کند و نسبت کم آب با آب باران جبران می شود.

بهتر است در شرایط بارانی یا در مناطقی که بارش غیرقابل پیش‌بینی است؛ پس از قالب بندی از یک عایق پلاستیکی مقاوم در برابر آب برای پوشاندن سطح بتن استفاده شود و این عایق تا زمان خشک شدن بتن و تا زمانی که نیاز است بتن را آب گیری نماییم؛ عایق بر روی ناحیه قالب بندی قرار داشته باشد.

بهتر است همیشه تمهیدات لازم را در اختیار داشته باشید تا در صورت بتن ریزی در هوای بارانی بتوانید صحیح ترین تصمیم را اتخاذ نمایید؛ اگر تمهیدات لازم را در اختیار داشته باشید به راحتی می توانید قالب بندی را متوقف کرده یا بدون وجود اشکال در کار بتن ریزی در هوای بارانی را ادامه دهید.

برخی اوقات توقف بتن ریزی در هوای بارانی امکان‌پذیر نبوده و ادامه کار مزیت های بیشتری را نسبت به توقف کار در پی دارد؛ به عنوان مثال بعد از آغاز قالب بندی ادامه کار بهتر از توقف کار است.قبل از ریختن بتن جدید بر روی لایه های قبلی بتن، باید آب جمع شده بر روی لایه رویی بتن قدیمی تر را به خوبی خشک کرده و تمامی آب جمع شده در درزهای بتن را خشک نمایید؛ در غیر این صورت بتن دچار ترک شده و استحکام لازم را نخواهد داشت.

اقدامات لازم جهت بتن ریزی در هوای بارانی

  • در صورتی که حین قالب بندی باران شروع به بارش کرد؛ برای ادامه کار باید نکاتی را رعایت نمایید.
  • سطح بتن را کمی شیب دار در نظر بگیرید؛ شیب دار بودن سطح باعث می شود تا آب باران به لایه های پایینی نفوذ کرده و عمل زهکشی انجام شده و از شسته شدن ذرات سیمان و ته نشین شدن ذرات سنگین تر جلوگیری شود.
  • نسبت آب به سیمان را کاهش داده و ملات را کمی سفت تر درست کنید.
  • از کار کردن روی سطح تازه بتن خودداری کنید.
  • اگر باران از شدت بالایی برخوردار است بهتر است سطح بتن عایق شده و عملیات قالب بندی متوقف شود.
  • بهتر است محوطه‌ی بتن ریزی را پوشش دهید و آن را از صدمات باران حفظ نمایید.‌

تأثیر بارندگی بر بتن در زمان بین گیرش اولیه و گیرش نهایی

گیرش اولیه بتن که بر اثر تری کلسیم سیلیکات انجام می شود؛ زمانی است که از لحظه مخلوط شدن آب و سیمان شروع شده و تا لحظه رشد کریستال های سیمان بر اثر هیدراتاسیون ادامه پیدا کرده و زمانی که روانی ملات کاهش پیدا کند ادامه دارد. این زمان به طور متوسط حدود ۳۰ دقیقه است. زمان بین گیرش اولیه و گیرش نهایی حدود ۱۰ ساعت است؛ اگر در این زمان از قالب بندی بارندگی صورت پذیرد؛ با توجه به شدت باران اثرات می تواند متفاوت باشد.

اگر بارندگی آهسته باشد تأثیر چندانی بر بتن نخواهد گذاشت. اگر بارندگی متوسط باشد؛ بر روی ظاهر بتن تأثیر خواهد داشت اما اثر زیادی در استحکام نهایی بتن نخواهد گذاشت. اگر بارندگی شدید باشد توصیه می شود که سطح بتن عایق شود زیرا بارندگی می تواند باعث تخریب لایه فوقانی بتن شود. دقت نمایید که منظور از زمان بین گیرش اولیه و گیرش نهایی زمانی است که بتن حالت ژله ای داشته و در اثر تماس انگشت با سطح بتن انگشت اثر کمی بر جای می گذارد.

بتن ریزی در هوای بارانی با چه شرایطی انجام می شود؟-وبسایت سیکاس

نکات لازم در خصوص عایق سازی سطح بتن در حین بارندگی

همانطور که در سرتیترهای قبل عنوان شد؛ باید در هنگام قالب بندی یک پلاستیک با کیفیت ضد آب همراه شما باشد تا در صورت بارندگی از آن برای پوشاندن سطح بتن استفاده شود؛ اما نکاتی را نیز باید در هنگام عایق سازی رعایت نمایید زیرا در صورت عدم رعایت نکات پرداخت بتن ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.

لایه پلاستیکی که برای عایق در نظر گرفته می شود نباید با سطح بتن در تماس باشد؛ زیرا تماس مستقیم این لایه عایق باعث افزایش زمان گیرش نهایی بتن شده و بر تراکم و پرداخت بتن تأثیر منفی می گذارد. برای پوشش منطقه بتن ریزی با پلاستیک باید قالب بندی صورت گیرد.اگر در زمان قالب بندی باران شروع به باریدن کرد؛ ملات پر سیمان را به قسمتی از بتن که در آن بارندگی صورت گرفته؛ بپاشید.

از پوشاندن سنگدانه ها در حین قالب بندی غافل نشوید زیرا در صورت بارندگی مرطوب شدن سنگدانه ها می تواند؛ نسبت سیمان را کاهش دهد به همین سبب تا جای ممکن باید سنگدانه ها را به خوبی بپوشانید با این کار به استحکام بتن کمک نمایید.

منبع :ارین تیس