انعقاد تفاهم‌نامه همكاري در زمینه‌های مختلف علمی – پژوهشی و فنی – مهندسی با رویکرد مدیریت بحران

انعقاد تفاهم‌نامه همكاري در زمینه‌های مختلف علمی – پژوهشی و فنی – مهندسی با رویکرد مدیریت بحران

 

انعقاد تفاهم‌نامه همكاري در زمینه‌های مختلف علمی - پژوهشی و فنی - مهندسی با رویکرد مدیریت بحران - وبسایت سیکاس گروپ

 

فی‌مابین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشکده سوانح طبیعی صورت گرفت؛ انعقاد تفاهم‌نامه همكاري در زمینه‌های مختلف علمی – پژوهشی و فنی – مهندسی با رویکرد مدیریت بحران

تفاهم‌نامه همكاري در زمینه‌های مختلف علمی – پژوهشی و فنی – مهندسی با رویکرد مدیریت بحران فی‌مابین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشکده سوانح طبیعی منعقد شد.
این تفاهم‌نامه در راستای همکاری‌های مشترک پژوهشی، آموزشی و اجرایی و با هدف اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور و سایر موارد مرتبط، از سوی محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سیدامیرحسین گرکانی رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی امضا شد. علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ابتدای جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری، هدف بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور را استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور دانست و گفت: در این قانون، مرکز موظف به انجام آن شده است که قطعا این کار به تنهایی میسر نخواهد بود و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف را در جهت عملیاتی شدن می‌طلبد.

وی افزود: راه برای انجام یک کار معین، حقوقی و الزام‌آور و در عین حال پژوهشی بویژه در بخش اقدامات پیش از حادثه و کاهش ریسک باز شده است.
بیت‌اللهی ادامه داد: خوشبختانه برنامه کاهش خطر که یکی از برنامه‌های اصلی این قانون است را پیش برده‌‌ایم و به مرحله ابلاغ رسیده است. امیدواریم با کارهای مطالعاتی زیرمجموعه همین برنامه و قانون و افزایش همکاری‌ها، موجبات ارتقای تاب‌آوری در کشور فراهم گردد.
گرکانی رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی نیز در ادامه این جلسه با ذکر این مطلب که انعقاد تفاهم‌‌نامه میان مراکز پژوهشی و تحقیقاتی اتفاق بسیار خوبی است و ضرورتی است که متاسفانه در این حوزه کمتر کار شده است گفت: در بحث بحران، همگرایی را در حوزه مراکز پژوهشی کمتر می‌بینیم که سبب شده تا کارهای موازی و اضافه‌کاری‌های بسیار صورت گیرد. همین مسئله بر ضرورت افزایش همگرایی و همکاری میان مراکز پژوهشی و تحقیقاتی تاکید دارد.
رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی افزود: امضای این تفاهم‌نامه نقطه عطفی در حوزه تخصصی  برای ما خواهد بود و ما به این همکاری افتخار کرده و امیدواریم بتوانیم تاثیرگذار باشیم.
وی ادامه داد: قانون مدیریت بحران به عنوان یک قانون بسیار مترقی، بستر بسیار مناسبی نیز هست. از سال گذشته که تدوین اسناد و لوایح این قانون به ما واگذار شد با همکاری متخصصین و محققین و با همکاری دستگاه‌های اجرایی در سطوح بالا اقدامات بسیاری را به انجام رساندیم. مدیریت بین‌رشته‌ای موضوعات سوانح و برقراری ارتباط موثر بین دستگاه‌های اجرایی و محققین و پژوهشگران از جمله محورهایی بوده که به آن توجه ویژه داشته‌ایم. در حال حاضر، تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون را در دست انجام داریم.
وی بر تهیه پیوست کاهش مخاطرات به عنوان یکی از ضرورت‌های حال حاضر تاکید نمود.
گرکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع تفاهم‌نامه مشترک گفت: موضوعات همکاری بسیار زیاد است و امیدوارم بتوانیم با نقشه راه به خوبی پیش برویم. در واقع این تفاهم‌نامه را می‌توانیم به عنوان یک پایلوت اجرا قرار دهیم.
وی افزود: ما انجام ۳ کار عمده را تا پایان سال در برنامه داریم. یکی بحث اسکان موقت است که در همین رابطه نمایشگاهی را از نمونه‌های ساخته شده ایجاد خواهیم کرد. شناسایی روستاهای در معرض خطر و بافت‌های فرسوده از دیگر کارهایی است که در برنامه کاری ما قرار دارد و برای توسعه همکاری‌ها میان دو مجموعه  فرصت بسیار خوبی است.
شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک، با اشاره به همکاری بسیار خوب پژوهشکده سوانح طبیعی و بنیاد مسکن گفت: بنیاد مسکن مجموعه بسیار خوشنام و پرکاری در کشور است و قطعا در سال‌های آتی و در دولت‌ بعدی نیز بسیار نقش‌آفرین خواهد بود. اینکه در کنار چنین مجموعه‌ای یک بخش تحقیقاتی به نام سوانح طبیعی وجود دارد بسیار خوب است. به همین دلیل بسیار خوشحالم که یک کار عملیاتی و اجرایی خوب را در کنار هم پیش ببریم. نزدیکی ما با مجموعه بنیاد مسکن و پژوهشکده سوانح طبیعی آثار بسیار خوبی خواهد داشت.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با طرح موضوع اسکان موقت گفت: قطعا در سال‌های آینده دوباره با صدها و هزارها آدمی که به دلایل محتلف بی‌خانمان خواهند شد مواجهیم ولی جواب مشخصی برای آنها نداریم و هنوز یک مدل دریت برای اسکان موقت نداریم. خوشحالم که شما نیز در این حوزه کار کرده‌اید. ما نیز در مرکز اقداماتی در این خصوص داشته‌ایم و علاقمندیم که با همکاری هم چند مدل اسکان موقت را در کنار کانکس معرفی نماییم. مطمئنا در صورت همکاری و کار منسجم می‌توان تا یکی دو سال آینده چند مدل خیلی خوب را ایجاد و معرفی نمود.
وی در خصوص بحث مدیریت بحران نیز گفت: به نظرم این قانون یک مسیر و نگاه بلند به آینده است و بحث‌هایی که مطرح شده مثل سامانه پاسخ سریع، ساختمان‌های موجود و… هرکدام باب مفصلی است که باید سیاستگذاران کشور را متقاعد کنیم که روی این موضوعات سرمایه‌گذاری کنند. قطعا هر میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه چندین برابر سود را به دنبال خواهد داشت و مسئولین و همه ارکان دولت باید به آن توجه داشته باشند.
امیدوارم با امضای این تفاهم‌نامه و این همکاری‌ بتوانیم در انتهای دولت و با وجود تمام محدودیت‌ها اقدامات خوبی را به انجام برسانیم.
گرکانی رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی در بخش پایانی این جلسه، با طرح مجدد موضوع اسکان موقت گفت: ما در حال حاضر استاندارد مشخصی را برای طرح‌های اسکان موقت نداریم و متاسفانه کسی هم این مسئولیت را تا به امروز بر عهده نگرفته است.  متمرکز نمودن تمامی اقداماتی که تاکنون در خصوص طرح‌های اسکان موقت از سوی دو مجموعه صورت گرفته است و همچنین فراخوان دریافت طرح‌ها از کل کشور و در ادامه برگزاری یک رویداد مرتبط و در نقطه‌ای دیگر، تدوین ضوابط و استانداردها در این خصوص می‌توان به عنوان یکی از مهمترین محورهای همکاری میان دو مجموعه در دستور کار قرار گیرد.
خاطرنشان می‌شود مطابق با این تفاهم‌نامه ۱۰ ماده‌ای، تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر زلزله، خطرپذیری (ریسک) لرزه‌ای در سطوح ملی، استانی و شهری و تصویب آن در شورای‌عالی شهرسازی و معماری و بازبینی نقشه‌های طرح‌های تفصیلی شهری برآن‌اساس، تعیین مناطق (زون‌های) با خطر فروریزش و فرونشست با درنظر گرفتن اثرات قنوات، گودبرداری، حفاری‌های زیرسطحی و مواردی از این ‌قبیل در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ریلی همچنین در فرودگاه‌ها و بنادر و تعیین تمهیدات مهندسی درخصوص مقابله با فروریزش‌های شهری و فرونشست زمین با هدف تدوین ضوابط و آئین‌نامه‌های مرتبط، ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف با اولویت‌بندی کلان‌شهرها در برابر آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین، ارزیابی آسیب‌پذیری و اولویت‌بندی نشانه‌های (المان‌های) حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای از دیدگاه خطر زلزله، فرونشست، فروریزش زمین با هدف شروع اقدامات اجرایی و ارتقاء تاب‌آوری آنها، همکاری در ارزیابی قرارگیری شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های مرتبط با سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها در حریم گسل‌ها و مناطق (زون‌های) با خطر بالای زلزله، فرونشست و فروریزش زمین و تعیین اقدامات و تمهیدات مقابله‌ای جهت شروع اقدامات اجرایی و انجام سایر مطالعات مرتبط با حیطه وظایف و موردعلاقه طرفین،‌از جمله زمینه‌های همکاری میان دو طرف خواهد بود.
بر همین اساس، انجام بازدیدهای میدانی در هنگام رخداد زلزله‌های تاثیرگذار و سایر مخاطرات طبیعی با استفاده از امکانات و پتانسیل‌های موجود طرفین و تهیه گزارش‌های فنی مشترک فوری، مقدماتی و نهایی زمین لرزه‌ها و مخاطرات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینارها، همایش‌ها و سخنرانی‌های تخصصی در زمینه‌های مورد‌علاقه و به‌‌خصوص در حیطه موضوعات مرتبط با زلزله و مخاطرات طبیعی دیگر، تبادل تجربه‌ها، اسناد و مدارک علمی-پژوهشی وکتابخانه‌ای بین طرفین و همکاری طرفین در ارائه مقالات علمی مشترک و تهیه گزارش‌های راهبردی برای مسئولین ذی‌ربط از دیگر محورهای همکاری مطابق با بندهای این تفاهم است.