اشتباهات گروت ریزی

برطرف کردن اشتباهات گروت ریزی

اشتباهات گروت کاری

تمام کاشی های سطوح منزل شما در هنگام نصب گروت­ ریزی شده­اند، اما ممکن است در برخی مواقع، نیاز به ترمیم مجدد داشته باشند. این ماده با هر نوع کاشی سازگار است و از لبه­ ی آن ها در برابر خطرات محیطی محافظت می­کند. علاوه بر این، مانع رسیدن رطوبت به زیر سطح مورد نظر می­شود. متاسفانه عوامل زیادی در اشتباهات گروت ریزی نقش دارند و هنگام نصب باید از تمامی اشتباهاتی که باعث خشک شدن سریع و قوام نامناسب آن می شوند، جلوگیری شود تا این محصول ماندگاری بیشتری داشته باشد.

قوام گروت

گروتی که به درستی مخلوط شده باشد، قوام آن مانند کره بادام زمینی روان خواهد بود. یکی دیگر از اشتباهات گروت ریزی استفاده از این محصول به صورت رقیق است، زیرا اتصال پایانی را ضعیف انجام می­دهد و باعث ایجاد مشکلاتی چون ترک خوردگی، فرو ریختن، شوره­ زنی، گچی شدن و تغییر رنگ ظاهری می شود. اگر ترکیب به دست آمده بسیار مرطوب و روان باشد، لازم است مقداری پودر خشک را به آن اضافه کنید و این کار را تا زمانی انجام دهید که برای استفاده به قوام مناسب برسد. اگرچه می­توان مخلوط را خیلی سفت درست کرد، اما این کار مرسوم نیست، زیرا استفاده از آن در عملیات درزگیری کمی کار را سخت می کند. برای حل مشکل سفتی ترکیب مورد نظر، کافی است مقداری آب آن اضافه کنید تا مشکل قوام آن برطرف شود.

گروت ضعیف، ترک خورده و نامناسب

اگر در مخلوط آب زیادی وجود داشته باشد و یا اسفنج تمیز کننده آن در پایان کار بسیار مرطوب باشد، یک اتصال بی کیفیت ایجاد خواهد شد. در این صورت، ممکن است پس از به کارگیری دچار سوراخ، ترک یا فاصله در خطوط شود که منجر به ایجاد یک اتصال ضعیف و نفوذ رطوبت به زیر کاشی­ ها می­ گردد. ممکن است وسوسه شوید که برای بیشتر شدن حجم گروت، یک ترکیب جدید ساخته و آن را به ترکیب قبلی اضافه کنید، اما محصول جدید به درستی به محصولی که قبلاً عمل­ آوری شده است، نمی­ چسبد. اگر به حجم بیشتری از ترکیب مورد نظر نیاز دارید، باید ابتدا گروت قدیمی را با یک کاردک یا یک اره تخلیه کنید، سپس محل اتصال را با استفاده از الکل طبیعی تمیز کرده تا باقیمانده­ های ماده قبلی را از بین ببرد، آنگاه مخلوط جدید را در محل اتصال اعمال نمایید.

از بین بردن گروت اضافی

معمولا این محصول ظرف مدت ۱۰ دقیقه پس از استفاده، شروع به عمل­ آوری می­ کند و طی ۲۴ ساعت سفت می­شود، اما کاملاً عمل­ آوری نمی­گردد، زیرا برای اینکه به مقاومت نهایی خود برسد و کاملاً سخت شود، تقریبا ۳ هفته زمان نیاز دارد. از دیگر اشتباهات گروت ریزی استفاده از بیش از حد است یا هنگام کار به حالت کج یا نامناسب روی سطح مورد نظر اعمال گردد که باید سریعا آن را پاک کنید، چراکه در صورت خشک شدن آن، باید با استفاده از یک کاردک نوک تیز نقاشی یا یک قطعه چوب با لبه تیز سطح مورد نظر را تمیز کنید و این کار ممکن است چند روز زمان ببرد. بعد از آن، برای از بین بردن باقیمانده مخلوط خشک می توانید یک پیمانه شکر و شش پیمانه آب را با یکدیگر ترکیب کرده و روی کاشی بریزید. این ترکیب باید تا زمانی روی سطح مورد نظر بماند که گروت نرم شده و به راحتی تمیز شود.

گرد و غبار گروت و کاشی

مهم نیست که عملیات کاشی­ کاری شما چقدر موفقیت­ آمیز بوده است، چراکه امکان دارد روز بعد از گروت­ ریزی، لایه­ ای از مخلوط خشک شده روی سطح مورد نظر پیدا کنید. معمولا بیشتر افراد به این مشکل گرد و غبار گروت می­ گویند. در چنین شرایطی، ممکن است سرامیک های شما گچی به نظر برسند. این گرد و غبار، در واقع ذرات ریزی از سیمان پرتلند هستند که در زمان تمیزکاری باقی می­ مانند، اما جای نگرانی نیست، زیرا یک الی دو روز پس از نصب می­ توانید آن را به راحتی و با استفاده از یک حوله خشک تمیز کنید. یک روش دیگر این است که یک حوله کاغذی یا میکروفیبر را در دست خود مچاله کرده و به صورت دایره­ای روی کاشی ها بکشید تا گرد و غبار از روی آن ها پاک شود.

آب­ بندی گروت

اگر از یک گروت پایه سیمانی به جای محلول پایه اپوکسی یا آب­ بند کننده استفاده کرده­ اید، بهتر است قبل از بروز نتیجه اشتباهات گروت ریزی آن را آب­ بندی کنید. آب بندی باید سه هفته بعد از کار انجام شود، چراکه فرایند عمل آوری حداقل سه هفته طول خواهد کشید و نباید تا قبل از آن عملیات آب بندی را انجام داد. عدم آب­بندی منجر به رشد باکتری یا ایجاد لکه می­شود. برای جلوگیری از ایجاد لکه روی سطح مورد نظر کافی است سالی یکبار آن را به سیلر اشباع کننده آغشته کنید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار هیچ گونه کپک یا آلودگی روی سطح مورد نظر وجود نداشته نباشد.

استفاده از گروت جهت درز بندی

برای این کار باید درز بین سرامیک ها را کاملاً تمیز کنید. ضخامت چسب داخل درز ها باید حداکثر به اندازه نصف ضخامت سرامیک بوده و به طور معمول دمای محیط بالاتر از ۵ درجه سانتیگراد باشد. حال باید ماده پودری را به آرامی به آب اضافه کرده و آن را با استفاده از همزن یک دست کنید. چنانچه به محلول زیادی نیاز ندارید، می توانید عملیات هم زدن آن را با روش های دستی نیز انجام دهید. برای اینکه تمامی افزودنی ها در محلول حل شوند، باید به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید. حال می توانید ترکیب به دست آمده را استفاده کنید.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که چنانچه برای درز های با عمق بیش از ۴ میلیمتر از این مخلوط استفاده می کنید، باید مقدار آب کمتری را به اضافه کنید. برای اجرای عملیات نیز می توانید با استفاده از یک ماله لاستیکی مخلوط را بین درزهای کاشی ها فرو برده و تمامی درز ها را پر کنید و باقی مانده آن را با استفاده از همان ماله از سطح کاشی جدا نمایید. معمولا برای خشک شدن گروت سرامیک ۳۰ الی ۶۰ دقیقه زمان نیاز است. برای تمیز کردن این مخلوط می توانید از یک اسفنج مرطوب استفاده کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای تمیز کردن آن نباید از آب با حجم زیاد استفاده شود.