مواد تشکیل‎ دهنده مکمل بتن

مکمل بتن

مواد تشکیل‎ دهنده مکمل بتن

مواد تشکیل‎ دهنده مکمل بتن

مواد تشکیل‎ دهنده مکمل بتن

مواد مکمل بتن بیان می ‎کند که مواد مکمل بتن چیست و چرا از مکمل‎ های بتن استفاده می ‎شود. محصولات معدنی مختلفی هستند که به عنوان مواد سیمانی تکمیلی شناخته می ‎شوند و موادی هستند که ممکن است به جای سیمان پرتلند به بتن اضافه شوند. سیمان پرتلند یک نوع محصول با انرژی بالا برای تولید است. دو نوع از این مواد وجود دارد، پوزولان‎ ها و سیمان های ‎هیدرولیکی.

 پوزولان ‎ها

اینها موادی هستند که با هیدروکسید کلسیم موجود در بتن مرطوب واکنش نشان می ‎دهد و ترکیبات چسب سیمان ایجاد می ‎کنند.

پوزولان های طبیعی: از شیل (سنگ رس) یا رس گرفته می ‎شوند و برای کاهش دمای داخلی پخت بتن، کاهش واکنش بتن با سنگدانه‎ های حاوی سولفات یا بهبود کارایی بتن به کار می‎ روند.

واکنش بالای متاکائولین: این پوزولان طبیعی سفید رنگ منحصر به فردی است که باعث افزایش درخشش بتن سفید یا رنگی می ‎شود و در عین حال قابلیت کارایی، مقاومت و چگالی مواد را نیز بهبود می‎ بخشد. این خصوصیات باعث می ‎شود که به عنوان ماده‎ ای بسیار مناسب باشد که در معرض کاربرد های بتن معماری هستند، جایی که کیفیت پرداخت و ظاهر بسیار مهم است.

 خاکستر سبک(بادی): این یک پودر خوب و یک ماده زائد از نیروگاه‎ های زغال سنگ می ‎باشد که باعث افزایش مقاومت بتن، کاهش نفوذ پذیری، افزایش مقاومت به سولفات، کاهش دما در هنگام پخت، کاهش آب مخلوط و پمپاژ آسان و کارایی بتن می ‎شود. خاکستر سبک انقباض خشک شدن بتن را کاهش می ‎دهد.

 بخار سیلیکا: این نیز به عنوان میکروسیلیس شناخته می ‎شود و یک پودر ریز است که تقریباً ۱۰۰ برابر ریز تر از سیمان پرتلند است و بیشتر از دی اکسید سیلیسیم تشکیل می ‎شود. این محصول جانبی تولید تراشه الکترونیکی است و وقتی به مخلوط بتن اضافه شود، بتنی با مقاومت بسیار بالا تولید می ‎کند که از نفوذ پذیری بسیار کمی برخوردار است.

 سیمان‎ های هیدرولیک

روباره آهن گدازی: سیمان روباره که به روباره کوره مرتفع نیز معروف است، محصول جانبی ساخت آهن است. این یک سیمان هیدرولیکی است که مانند سیمان پرتلند مستقیماً با آب واکنش نشان می ‎دهد و یک ترکیب سیمانی ایجاد می ‎کند. این ماده برای بهبود کارایی، افزایش مقاومت، کاهش نفوذپذیری، کاهش افزایش دما در طی پخت و بهبود مقاومت به سولفات به مخلوط‎ های بتونی اضافه می‎شود.

 سیمان مخلوط شده: مواد سیمان تکمیلی ممکن است در طی فرایند تولید سیمان در کارخانه به سیمان پرتلند اضافه شوند یا در محل کارخانه دسته ‎ای مخلوط شوند. این امر همچنین با کاهش اتکا به سیمان پرتلند با انرژی بیشتر و در بسیاری از موارد با استفاده مولد از مواد زائد سایر فرآیند های تولید صنعتی، پایداری بتن را افزایش می ‎دهد.