منظور از کاشی و سرامیک رکتیفای چیست؟

منظور از کاشی و سرامیک رکتیفای چیست؟-وبسایت سیکاس

قبل از خرید کاشی و سرامیک بهتر است بدانید که منظور از کاشی و سرامیک رکتیفای چیست چون سرامیک و کاشی های رکتیفای شده یا کالیبره یا بدون درز میتوانند گزینه های خوبی برای نمای داخلی یا خارجی ساختمان شما باشند.

رکتیفای در دنیای کاشی و سرامیک به چه معناست؟

رکتیفای در بازار کاشی و سرامیک به کاشی و سرامیک هایی گفته می شود که در پایان فرآیند تولید یک مرحله به صورت جداگانه روی لبه های کاشی و سرامیک کار می کنند و آنها را پرداخت می کنند. در این مرحله بخش بسیار باریکی از لبه سرامیک یا کاشی بوسیله دستگاه هایی مانند واترجت برش داده می شود تا لبه های گرد و دارای پخ که در اثر سر خوردن لعاب از روی سرامیک بوجود آمده از بین برود و زاویه های سرامیک و کاشی تیز و برش خورده باشد. این برش کاری ها باعث می شود در زمان نصب کاشی یا سرامیک رکتیفای شده نیازی به بندکشی نباشد و کاشی و سرامیک به صورت دقیق و همبند باشد.
در ضمن به کاشی و سرامیک رکتیفای شده، “کالیبره یا رکتیفاید” نیز می گویند.

منظور از کاشی و سرامیک رکتیفای چیست؟-وبسایت سیکاس

مزایای رکتیفای کردن لبه های کاشی و سرامیک:

  • یکسان بودن ابعاد و دقیق بودن ابعاد این کاشی و سرامیک ها باعث می شود که در زمان نصب همه بند ها بین کاشی ها یا سرامیک ها با هم یکسان، برابر و بدون هیچ اختلافی باشد. زمانی که از سرامیک های رکتیفای با ابعاد بالا و در فضا های بزرگ استفاده می شود باعث می شود که خطاهای دید ایجاد شده در اثر بند های سرامیک یا کاشی به حداقل برسد و نمایی یکدست داشته باشید.
  • شاید طرحی که شما برای نمای داخلی یا خارجی ساختمان خود در نظر دارید به صورتی است که می خواهید کاشی یا سرامیک را با حداقل درز نصب کنید، در چنین شرایطی کاشی و سرامیک های دارای لبه رکتیفای شده انتخاب های بسیار مناسبی برای شما هستند.
  • استفاده از سرامیک کف رکتیفای شده شاید از نظر اصولی اشتباه باشد و باعث لیز شدن کف ساختمان شود، ولی در صورتی که سرامیک های شما دارای طرح های برجسته و ناهمواری هایی است که از لغزندگی آن ها کم کند می توانید از سرامیک رکتیفای استفاده کنید و لکه ها و زرد شدن لای درز ها را به حداقل برسانید.
  • در صورتی که از کاشی و سرامیک رکتیفای شده برای حمام و دستشویی استفاده کنید، فرصت جمع شدن لای درزها را به باکتری ها نمی دهید و به همین صورت شما شاهد عمر بیشتر و زیبایی ماندگار تر سرامیک و کاشی ها خواهید شد. در چنین شرایط شما در مصرف اسید های شوینده و سفید کنند ها و… صرفه جویی می کنید.

منظور از کاشی و سرامیک رکتیفای چیست؟-وبسایت سیکاس

برش دادن کاشی و سرامیک رکتیفای چطور انجام می شود؟

برش کاری که برای رکتیفای کردن یا کالیبره کردن استفاده می شود دارای خطای بسیار کمتری نسبت به برش کاری های معمولی است و مورد بعدی که وجود دارد گونیا بودن کاشی ها و سرامیک ها است که با دقت بسیار بالایی انجام می شود و این موارد باعث می شود که قیمت تمام شده کاشی و سرامیک رکتیفای شده، از مصالح معمولی بالاتر باشد. به همین دلیل به کاشی و سرامیک های رکتیفای را “کاشی بدون درز، کاشی بدون بند، کاشی لیزری، کاشی کالیبره و …” نیز می نامند.

روند برشکاری برای رکتیفای کردن گاهی ممکن است باعث شود حدود ۱٫۵ درصد در سایز کاشی یا سرامیک تغییر ایجاد شود. به زبان ساده می توان گفت رکتیفای کردن عمل برش کاری خمیدگی و پخ ایجاد شده در لبه های سرامیک یا کاشی است که با دقت بسیار بالایی انجام می شود. البته نکته بسیار مهمی که در پایان باید به یاد داشته باشید این است که کیفیت سرامیک یا کاشی شما باید درجه یک باشد و به قول معروف تاب نداشته باشد تا بتوان از نمونه رکتیفای شده آن استفاده کرد و نتیجه مناسبی گرفت.

منبع : کاشیران