مضرات روان کننده بتن

 روان کننده بتن محصولی مفید یا مضر؟؟؟

مضرات روان کننده بتن

مضرات روان کننده بتن

مضرات روان کننده بتن Disadvantages of concrete lubricant درواقع نتایجی است که در اثررعایت ننمودن اصول و استانداردهای استفاده از محصول به وجود می آید. در واقع گاهی اوقات این پیامدها هزینه های مالی به دنبال دارد. کیفیت و کارایی ملات های سیمانی که همیشه یک عامل مهم بوده است ارتباط مستقیمی با توان مقاومتی آن دارد. این مسئله به حدی مهم است که نظارت و کنترل کیفی آن همیشه در اولویت و برنامه ناظرین ملات ریزی و مهندسین بوده است.

کیفیت و چگونگی ملات های سیمانی و درصد پمپ پذیر بودن آنها نکته ای قابل تامل و بسیار مهم بوده است که همواره متصدیان و مجریان این صنعت به دنبال راهکاری برای آن بوده اند. شاید در بعضی موارد یکی از دلایل استفاده از آب بیشتر در میزان اختلاط رسیدن به درجه بهینه و کارامد از روانی ملات می باشد. حال ممکن است کاهش توان مقاومتی ملات های سیمانی و کیفیت آنها در نتیجه استفاده نامناسب از آب می باشد. راه حل غلبه بر این معضل استفاده از روان کننده بتن است. در ادامه این مطلب بررسی مضرات روان کننده بتن می پردازیم.

قبل از ارائه مطالب بیشتر در رابطه با مضرات روان کننده بتن بهتر است با این فراورده و همچنین قابلیت های آن بیشتر آشنا شویم.

این فراورده ترکیبی کارامد است که در راستای افزایش کیفیت ملات های سیمانی و بالا بردن درجه روان بودن بهینه ملات بدون اضافه کردن آب استفاده می گردد. در واقع این محصول در راستای کاهش میزان آب ملات های سیمانی در جریان پروسه اختلاط به بتن اضافه می گردد. این افزودنی با کارکردی چند وجهی که دارد باعث کم شدن مقدار آب موجود در اختلاط ملات سیمانی، محافظت از کیفیت و کارایی ملات سیمانی و به تعویق انداختن گیرش را موجب می شود.

بر اساس تعاریف ارائه شده در استاندارد ملی این فراورده را ترکیبی می داند که مقدار آب اختلاط ملات های سیمانی را کم می نماید بدون هیچ گونه تغییر در درجه روانی آن، همچنین بدون دخالت در مقدار آب اختلاط درجه روانی ملات های سیمانی را به صورت قابل ملاحظه ای بالا می برد. حتی ممکن است روان کننده ها هر دو تاثیر مثبت را هم زمان داشته باشند.

 انواع مضرات روان کننده بتن

زمانی که استفاده از این فراورده از حد استاندارد و اصولی فراتر می رود در واقع آغاز سناریو مضرات روان کننده بتن می باشد.

در واقع در صورت مصرف بیش از اندازه استاندارد این افزودنی در ملات های سیمانی شاهد آب انداختن ملات، جدایی و پراکندگی ریز دانه های سیمان از ملات می گردد. در صورت بروز این مشکلات ملات سیمانی پس از گیرش و سخت شدن با معضلات ظاهری از قبیل ایجاد درز و شکاف در سطح سیمانی و همچنین متخلخل شدن و کرمو شدن سطح مورد نظر مواجه خواهد بود. در واقع پارامترهای تعیین کننده مقدار مصرفی این فراورده برای رسیدن به درجه روانی بهینه در ملات عبارتند از اسلامپ اولیه، درجه روان کنندگی مورد نظر و … می باشد. در صورت توجه نکردن به این اصول و استفاده بی رویه از این فراورده شاهد پدید آمدن نتایج نامناسبی خواهیم بود که از آن با عنوان مضرات روان کننده بتن یاد می شود.

بر اساس بعضی از تعاریف ملات سیمانی زمانی بد تلقی می گردد که درجه روان بودن آن غیر متعارف باشد به عنوان مثال می توان گفت روان مانند سوپ باشد این یعنی عدم کیفیت و کارایی و همچنین کرمو باشد و بدون یکپارچگی و این یعنی نهایت ضعف و ناکارآمدی.

بتن مرغوب به گونه ای است که قابلیت متراکم نمودن آن با تجهیزات کارگاهی امکان پذیر است وتوان چسبندگی آن در حدی است که در جابه جایی ها و پاشش این ترکیبات از هم گسیخته نمی شوند. یک ملات سیمانی با این خاصیت ها بعد از گیرش و سختی توان مقاومتی بالایی در برابر فشارهای وارده دارد.

در راستای استفده بهینه و ممانعت از ایجاد مضرات روان کننده بتن توجه به اسلامپ اولیه ملات های سیمانی در زمان ترکیب روان کننده ها گزینه ای غیر قابل اجتناب است. افت درجه مرغوبیت و کیفیت ملات های سیمانی ارتباط مستقیم با توان مقاومتی ملات های سیمانی دارد در راستای بالا بردن توان مقاومتی بتن باید زمان استفاده از روان کننده ها محتاط بود و به این مسئله توجه گردد. در صورتی که زمان استفاده از این فراورده به دستورات و نکات درج شده بر روی بسته بندی دقت کنید تا مضرات روان کننده بتن به صفر برسد و توانایی های ملات های سیمانی افزایش یابد. روان کندده های بتن میزان کارامدی و کیفیت ملات های سیمانی را افزایش می دهند. علاوه بر این با مناسب نمودن درجه روانی باعث بهتر شدن شرایط پمپ پذیری می گردد. این محصول با فعالیت غیر مستقیم مقدار آب اختلاط ملات های سیمانی را کاهش داده و توان مقاومتی و پایداری بتن را بالا می برد.

در راستای تشریح مضرات روان کننده بتن لازم است توضیحاتی ارائه گردد که نشان می دهد صنعت ساخت و ساز در کشور، به پیشرفت و افزایش اطلاعات مفید در رابطه با محصولات و افزودنی های جدید نیاز دارد. مجریان و تولید کنندگان بتن و پروژه های عمرانی باید اطلاعات دقیق و مفید درباره انواع افزودنی های جدید در این عرصه شناخت کافی داشته باشند. برخی از استفاده کنندگان از ملات های سیمانی هنوز تمایلی به استفاده از روان کننده ها نشان نمی دهند و دید مثبتی نسبت به این محصولات کارامد ندارند.

همانگونه که بارها درباره خاصیت این محصولات سخن گفته شده است این روان کننده ها میزان آب اختلاط ملات های سیمانی را کاهش می دهند و با این کاهش باعث افزایش توان مقاومتی و پایداری قابل ملاحظه ای در بتن می گردند هر چند استفاده از روان کننده ها تا حدی اسلامپ بتن را کم می نماید.

اگر این مسئله یکی از مضرات روان کننده بتن به حساب بیاید راهکار مرتفع ساختن آن به کارگیری ابر روان کننده ها می باشد. آخرین گروه از این محصولات روان کننده های پلی کربوکسیلات هستند که بر اساس مواد پلیمری تولید می گردند که توان روان سازی بالایی دارند و با عنوان ابر روان کننده ها عرضه می گردند که با کم نمودن آب اختلاط در ملات وظیفه اصلی خود را انجام دهند و سپس فعالیت آنها به گونه ای است که ملات های فاقد اسلامپ را به جریان می اندازند و کارایی ملات را افزایش می دهند. در حقیقت اگر بخواهیم به بعضی مشکلات پیش آمده با عنوان مضرات روان کننده بتن نگاه کنیم راهکارهای آن نیز بیان شده است.

نگاهی کلی بر فواید و مضرات روان کننده بتن

روان کننده ها قابلیت های مفید و کارامدی دارند حال گاهی اوقات مسائلی پیش می آید که شاید از دید بعضی از منتقدان با عنوان مضرات روان کننده بتن از آن یاد می گردد. این در حالی است که این فراورده در سیر پیشرفت خود توانسته است بر این مشکلات فائق آید که در ادامه با توضیحات بیشتر این بحث را توضیح خواهیم داد.

تاثیر روان کننده ها بر زمان گیرش و سختی

اینکه ملات های سیمانی در چه زمانی به گیرش و سختی برسند از عوامل متعددی مانند اندازه سنگدانه های سیمان، میزان دما و نسبت های اختلاط تاثیر پذیر است. در ملات های سیمانی با دما و درصد های اختلاط معین و مشخص شده زمانیکه از کاهنده های آب استفاده می کنیم سنگدانه های سیمان پخش شده و چسبندگی و پیوند ذرات به تاخیر می افتد و در نهایت سختی و گیرش نهایی ملات های سیمانی نیز به تعویق می افتد.

سنگدانه های سیمان با پخش شدن توان جذب آب را بالا برده و عملیات هیدراتاسیون بهتری را انجام می دهند. در واقع اگر مقدار استفاده از روان کننده ها را بالا ببریم مدت زمان برای گیرش به تعویق خواهد افتاد. در حقیقت ابر روان کننده های موجود اگر در مقدار بهینه و مناسب استفاده گردند کندگیری مناسب و نظارت شده ای دارند.

هوازایی یکی از مضرات روان کننده بتن

گاهی اوقات پدیدار شدن حباب در ملات های سیمانی در نتیجه افت کشش سطحی آب اختلاط می باشد. درصد هوایی  که این فراورده ها وارد ملات می نمایند، معمولا از ۲ تا ۶ درصد در حال نوسان می باشد. هر چند که درصدهای بالاتری نیز گزارش شده است که با اصلاح ساختار شیمیایی و اعمال تغیراتی این مشکل مرتفع خواهد شد. هوازایی که یکی از مضرات روان کننده بتن می باشد با استفاده از ابر روان کننده ها مرتفع می گردد. امروزه روان کننده های اصلاح شده و به اصطلاح ابر روان کننده ها قابلیت هواسازی ندارند هر چند که احتمال دارد بر سیمان ها و سایر محصولات هوا ساز تاثیر گذار باشند و تغییراتی را در هوای ملات ایجاد کنند.

درحقیقت با بالا بردن درجه روانی ملات های سیمانی یه صورت طبیعی حباب هایی در جزیان عملیات اختلاط ایجاد می گردد که با بهره بردن از ابر روان کننده های افزاینده ملات به بتن این امکان داده می شود ه در حین جابه جایی و پروسه ملات ریزی هوای محبوس آزاد گردد. روان کننده های اصلاح شده هیچ گونه هوا زایی ایجاد نمی کنند و پس از خاتمه یافتن مراحل ترکیب چون اجزای سازنده ملات به راحتی جا به جا می شوند می توانند در روزنه های خالی جاگیر شوند و ذرات هوای گیر افتاده را به سطوح بالای بتن می کشانند.

کارایی

کارایی، توانمندی از ملات های سیمانی است که سهولت یا سختی ترکیب، ملات ریزی، عمل آوری و فشردگی و غلظت را بیان می نماید. مبحث کارایی همیشه در ملات ریزی ها مطرح بوده است. در حال حاضر تجهیزات و ابزاری در راستای اندازه گیری کارایی بتن موجود نیست. درجه روانی ملات های سیمانی که با آزمون اسلامپ بررسی می گردد معیاری برای تشریح کارایی ملات می باشد هر چند که احتمال دارد دو نوع ملات سیمانی با درصد روانی یکسان کارایی یکسانی داشته باشد. ملات های سیمانی که در آنها از افزودنی ها روان کننده استفاده شده است کارامدی بیشتری دارند و به دلیل منعطف بودن توان قالب پذیری و عمل آوری راحتری دارند.

آب انداختگی و مضرات روان کننده بتن

در واقع همه روان کننده های بتن باعث آب انداختگی در ملات های سیمانی نمی شود. این پدیده را نیز می توان در زمره مضرات روان کننده بتن به حساب آورد.  به عنوان نمونه نمک های اسید هیدروکسی کربوکسلیک پدیده آب انداختگی در ملات های سیمانی را افزایش می دهد و این در حالی است سایر ترکیبات اصلاح شده و حاصله از آن بر پروسه آب انداختگی ملات تاثیری ندارد. در واقع پائین آوردن درصد آب انداختگی ملات های سیمانی در برخی شرایط به دلیل هوازایی در ملات است.

با بهره گیری از ابر روان کننده ها می توان معضل آب انداختگی و جدا شدکی ملات های سیمانی را کم نمود غیر از نمونه هایی که استفاده از این افزودنی بیشتر از مقدار بهینه بوده است. در واقع در اکثر شرایط آب انداختن ملات های سیمانی و جدا شدگی ملات های تازه به دلیل بهره گیری از روان کننده ها نیست بلکه مشکل در سنگ دانه ها و دانه بندی آن می باشد. که راهکار حل این معضل اصلاح نمودن دانه بندی و بالا بردن میزان ریزدانه ها می باشد.

کاهش روانی یا اسلامپ بتن آیا یکی از مضرات روان کننده بتن است؟؟؟

پروسه افت و کاهش روانی که نشان دهنده کم شدن روانی در بعد زمان است در ملات های سیمانی حاوی کاهنده آب می باشد. ملات های سیمانی که در ترکیب خود فوق روان کننده ها رادارند در مقایسه با بتن هایی که حاوی روان کننده هستند اسلامپ یکسانی دارند و کاهش بیشتری دارند. در واقع شاید بعضی از افرادی که خوش بینانه به بحث روان کننده نمی نگرند این مسئله را به عنوان یکی از مضرات روان کننده بتن معرفی می  نمایند.

یکی از راهکارهای جلوگیری از کاهش اسلامپ با استفاده از روان کننده ها به این صورت است که بخشی از آن رادر زمان تولید به ملات اضافه می نمایند و قسمت دیگری از آن را زمانیکه قصد ملات ریزی دارند و در محل اضافه می نمایند.

عمل آوری و پرداخت پذیری سطح سیمانی

روان کننده ها در عمل آوری بتن تاثیر به سزایی دارند این در شرایطی است که سطوح سیمانی که در ترکیب خود از فوق روان کننده ها بهره گرفته اند پرداخت آنها به سختی انجام می گردد. در واقع در بعضی شرایط درز ها و ترک های حاصله از انقباض و جمع شدگی بتن و همچنین پوسته پوسته شدن را از مضرات روان کننده بتن دانسته اند که برای حل این مسئله باید سطوح سیمانی را مرطوب نگه داشت. همچنین استفاده از موادی که تبخیر را به تعویق می اندازند توصیه می گردد. در این زمینه و تاثیر روان کننده ها برجمع شدن و خزش بتن اطلاعات ضد و نقیضی در دسترس است. اما بر اساس شواهد و نتایج به دست آمده با توجه به پائین آمدن میزان آب اختلاط ، انقباض طولانی مدت نیز کاهش می یابد و در نتیجه با بالا رفتن توان پایداری فشاری ملات میزان انقباض و خزش نیز به حداقل می رسد. در کل می توان گفت که در صورت بهره بردن از مقدار معین از این افزودنی ها وقتی که انواع متفاوت سیمان ها ترکیب می شوند تاثیر آنها نیز فرق خواهد کرد. پس به طور قطع این مورد از مضرات روان کننده بتن نیست.

امروزه در صنعت ساخت و ساز، بتن و افزودنی هایی که در راستای افزایش کیفیت و دوام به آن اضافه می شود گزینه ای بسیار مهم و قابل توجه می باشند. روان کننده بتن یکی از افزودنی های کارامد می باشد که استفاده از آن و حصول نتایج بهینه و کارامد نیازمند داشتن دانش و آگاهی لازم در این زمینه است. شما می توانید با مراجعه به سایت عمران مال و مشاهده لیست محصولات از کارشناسان ما در این زمینه مشاوره و راهنمایی دریافت کنید. کارشناسان عمران مال با داشتن آگاهی و علم کافی در زمینه تکنولوژی بتن و محصولات مربوط به آن می توانند بهترین مشاور برای شما باشند و شما را در داشتن انتخابی مطمئن یاری دهند.

منبع: عمران مال