شاتکریت یا بتن پوششی

شاتکریت

شاتکریت یا بتن پوششی
شاتکریت یا بتن پوششی

شاتکریت Shotcrete نوعی ملات سیمانی است که با قدرت و تحت فشار زیاد به سطح مورد نظر پاشیده می شود. عملکرد این فراورده شبیه به ملات های سیمانی و بتن است اما مراحل تهیه و تولید و اجرای آن با ملات های سیمانی فرق دارد. این محصول روشی بهینه برای صرفه جویی در زمان است. تجهیزات مورد استفاده برای این کار به دو دسته شاتکریت خشک و شاتکریت تردسته بندی می شود. بتن پوششی با روش خشک قدیمی می باشد و روش تر به دلیل مزایایی که دارد و در ادامه بیان می گردد کاربرد بیشتری دارد. امروزه بیش از ۶۰ درصد این عملیات با روش تر انجام می شود. در ادامه بحث همراه ما باشید تا بیشتر با این فرایند و روش های اجرای آن آشنا شویم.

با شاتکریت و بتن پوششی بیشتر آشنا شویم

این فراورده زمانی که بر روی سطوح سیمانی استفاده می گردد به صورت یک لایه محافظتی باپوششی غلیظ و فشرده با توان مقاومتی زیاد است. این محصول عملیات هیدراتاسیون ملات های سیمانی را به صورت قابل ملاحظه ای سرعت می بخشد. شاتکریت ازسیمان، آب و سنگ دانه هاو همچنین محصولات آب گریز و عایق کننده، افزودنی هایی در راستای افزایش توان مقاومتی بتن ساخته شده است. افزودنی هایی که در این بتن پاششی استفاده می شود باهدف ممانعت از به وجود آمدن درز و ترک در شرایط بعد از بتن ریزی استفاده می شود.

این افزودنی هاهمچنین ازانجماد شاتکریت ممانعت می نمایند وتوان مقاومتی، خاصیت ارتجاعی و الاستیسیته و استقامت فشاری ملات های سیمانی را به صورت چشمگیری بالا می برد. در واقع نمی توان این محصول را راهکاری برای جانشین نمودن آن به جای بتن در تمام عملیات مربوط به ساخت و ساز معرفی کرد بلکه انتخاب بهینه و مناسبی برای پوشش دهی مقاطع کم قطر و باریک و سطوح زیاد می باشد.

 معرفی کاربردهای شاتکریت

از بتن پاششی برای تحکیم و ثابت سازی پیکره و بدنه، حفاری و خاک برداری، اجرای عملیات مربوط به تونل ها، مجراها و کانال هاو برای ممانعت از ریزش مواد اولیه و مصالح استفاده شده بهره می گیرند. این افزودنی کارامد برای پشتیبانی و نیرومندی سازه های سیمانی به کار می رود، همچنین شرایط لازم برای انجام عملیات تعمیری و ترمیمی در آنها را فراهم می نماید. به لحاظ مصونیت و بهداشت و سلامت جسمانی کارگران این فراورده درباره گسترش و پراکندگی ذرات گرد و غبار و همچنین ریزش مصالح در تونل ها مسئله ای است که باید به آن توجه نمود.

شاتکریت و انواع آن

شاتکریت یا بتن پاششی به دو صورت ترکیب خشک و ترکیب تر انجام می شود. در عملیات مربوط به روش خشک آن مواد اولیه که شامل اختلاطی از سیمان و ماسه است با استفاده از پمپ شاتکریت به درون مجرای منتقل کننده فرستاده می شوند و وارد بخش نازل می شوند. آب اختلاط و لازم برای ساخت ملات در این شرایط و زمانیکه این ترکیبات از سر نازل عبور می نمایند به ترکیب ماسه و سیمان افزوده می شود و در کمترین زمان ممکن در حد چندین ثانیه این عملیات انجام می شود.

در این شرایط احتمال رسیدن آب به دانه ها کاهش می یابد و زمانیکه آب و رطوبت کافی در اختیاز ذرات ماسه و سیمان نباشد پروسه هیدراتاسیون به درستی انجام نخواهد شد. بنابراین از شاتکریت خشک فقط در فعالیت های مربوط تحکیم و ثابت سازی عملیات اجرای خط کشی تونل ها و فعالیت های اجرایی مربوط به پوشش دهی و روکش و فعالیت های ترمیمی با ضخامتی ۹ سانتی متری استفاده می گردد.

منبع: عمران مال