دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین‌آلات

دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین‌آلات آغاز به کار کرد/ رونمایی از نرم‌افزار انتخاب قیر بر اساس طبقه عملکردی (pg)

 

دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین‌آلات آغاز به کار کرد/ رونمایی از نرم‌افزار انتخاب قیر بر اساس طبقه عملکردی (pg) - وبسایت سیکاس گروپ

 

دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین‌آلات آغاز به کار کرد/ رونمایی از نرم‌افزار انتخاب قیر بر اساس طبقه عملکردی (pg)

دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین‌آلات صبح امروز به ریاست محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در محل این مرکز آغاز به کار نمود.
در آیین افتتاح دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین‌آلات که با ملاحظات در نظر گرفته شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت غیرحضوری برگزار شد، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رئیس کنفرانس، فریدون مقدس‌نژاد رئیس کمیته علمی همایش، مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، علیرضا توتونچی معاون امور نظام فنی اجرای، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه و جمعی از مدیران، متخصصین و کارشناسان حضور داشتند و امکان پخش آنلاین برای سایر علاقمندان و متخصصین فراهم بود.
محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این مراسم با تقدیر از دست‌اندرکاران دوره‌های پیشین همایش قیر و آسفالت و تاکید بر ادامه این مسیر گفت: آثار مثبت اقداماتی که در مرکز تحقیقات در طول سال‌های اخیر صورت گرفته است به وضوح قابل مشاهده است. به عنوان نمونه، اجرایی نمودن بحث PMS که با همکاری آزمایشگاه مکانیک خاک بوده است و امیدواریم که بسیار بهتر از گذشته آن را پیش ببریم.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های موجود همچون بالا رفتن هزینه‌ها، گرانی قیر و… مدیریت دارایی‌ها ضرورت بیشتری پیدا می‌کند و نیاز است تا سازمان‌ها و نهادهای مرتبط همچون شرکت ساخت در این زمینه اقدامات لازم را پیاده‌سازی نمایند.
شکرچی‌زاده افزود: نیاز داریم به ساز و کارهایی که بر اساس آن بتوانیم نظارتمان را برای یک محصول بهتر، به روز کنیم. این همایش فرصت بسیار مغتنمی است که همه کنشگران با قرار گرفتن در کنار هم فرصت تبادل تجربیات، دانش و تخصص را در حوزه قیر و آسفالت کشور بیابند.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه قیر و آسفالت حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد. موضوعی که بیشترین بودجه در وزارت راه و شهرسازی به آن تعلق می‌گیرد نیاز دارد که بیشتر در خصوص آن فکر، تبادل نظر و صحبت شود. سازمان برنامه و بودجه نیز در کنار ما و با حضور موثر خود می‌تواند این موضوع را تسهیل نماید.
وی ادامه داد: طبق حکمی که امسال از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد، مسئولیت کنترل کیفی قیر در کشو بر عهده مرکز تحقیقات گذاشته شد که قطعا نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها بویژه مکانیک خاک خواهد داشت.
شکرچی‌زاده در خصوص رونمایی از نرم‌افزار انتخاب قیر بر اساس طبقه عملکردی (pg) نیز گفت: ما سال گذشته نقشه پهنه‌بندی قیر بر اساس عملکرد را رونمایی نمودیم که در ادامه و در تکمیل آن نرم‌افزار انتخاب قیر بر اساس طبقه عملکردی (pg) را رونمایی خواهیم نمود.
وی در پایان اظهار امیدواری نمود که راهکارهای ارائه شده در این همایش بتواند در عمل نیز تاثیرات مثبت خود را در سطح کشور بر جای بگذارد.
فریدون مقدس‌نژاد رئیس کمیته علمی همایش نیز در آیین افتتاحیه این همایش برخی از شاخص‌ترین مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه قیر و آسفالت کشور را در سال گذشته بر شمرد و گفت: یکی از مهمترین این اقدامات، راه‌اندازی سیستم نگهداری راه‌ها بود. از ابتدای سال ۹۹، سامانه جامع راهداری (PMS)  با هدف ارزیابی ادارات کل و ادارات شهرستان‌ها راه‌اندازی شد. در سامانه جامع مجموعه فعالیت‌های جاری راهداری برای ۱۲۰ عنوان فعالیت راهداری و همچنین پروژه‌های راهداری به صورت روزانه مستند‌سازی و ارزیابی می‌شوند.
اقدام مهم دیگر طرح ملی پایش وضعیت رویه راه‌های کشور بوده است که در این زمینه توسعه سامانه و پیاده‌سازی فاز مدل‌های اضمحلال روسازی و شاخص ناهمواری راه‌ها نیز اقدام جدیدی است که انجام گرفته شود.
رئیس کمیته علمی همایش روکش راه‌های شریانی کشور در سال ۹۹ و بحث درزگیری و لکه‌گیری راه‌های شریانی کشور را از دیگر فعالیت‌های مهم نام برد و کیفیت اجرای هر یک از آنها را جلوتر از مجموعه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دانست.
وی در تشریح شاخص‌ترین اقدامات در حوزه شهرداری تهران نیز گفت: راه‌اندازی سیستم مدیریت روسازی معابر بزرگراهی شهر تهران نیز از دیگر اقدامات شاخصی بود که از سوی شهرداری تهران به انجام رسید که افزایش سرعت برداشت و همچنین دقت اندازه‌گیری از جمله دستاوردهای این طرح است.
مقدس‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان مقالات ارسال شده به دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین‌آلات گفت: تعداد ۷۶ مقاله با کیفیت قابل قبول به این همایش ارسال شد که ۶ مورد برای ارائه شفاهی، ۲۸ مورد جهت ارائه به صورت پوستر و ۲۷ مورد نیز برای چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش برگزیده شدند.
مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دیگر سخنران مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین‌آلات با تاکید بر اینکه دستاوردهای بسیار مهم همایش‌های پیشین سبب شد تا این دوره از همایش نیز با وجود بیماری کرونا برگزار شود، گفت: مقالات و دستاوردهای علمی این همایش می‌تواند به نحوی مطلوب و کارشناسی شده در نشریات، آیین‌نامه‌ها و استانداردها مورد استفاده قرار بگیرد و در جهت توسعه صنعت قیر و آسفالت کشور نقش موثری داشته باشد.
وی افزود: سالانه ۱۴۰ میلیون تن قیر در دنیا تولید می‌شود. ایران به عنوان هفتمین تولیدکننده قیر در دنیا و چهارمین صادرکننده قیر در دنیا می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و علاوه بر تامین نیاز داخلی تا ۳ برابر آن را ظرفیت صادرات داریم.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: قیرهایی که در حوزه خلیج‌فارس تولید می‌شود معمولا بر اساس درجه نفوذ رده‌بندی می‌شوند که از سال ۱۳۹۰ به این سو دچار دگرگونی شد و رده‌بندی جدیدی ایجاد شد که محدودیت‌های رده‌بندی قبلی را نداشت. این اقدام یک ضرورت بود و نیاز دارد که این روش را گسترش دهیم و در نشریه ۲۳۴ و ۱۰۱ نیز لحاظ شود. به عبارت دیگر نیاز است تا درجه‌بندی نفوذ قیر از دستور کار خارج و درجه‌بندی بر اساس pg لحاظ شود و در جایی که pg جواب نمی‌دهد، قیری مناسب با شرایط آن پروژه ایجاد شود.
کیانپور بهره‌مندی از روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین در صنعت قیر را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید تلاش کنیم که بتوانیم یک محصول  نهایی که به عنوان آسفالت استفاده می‌شود را تولید کنیم. همچنین ما نیاز داریم که تغییر نگرش در نوع طراحی و نوع آسفالتی که به عنوان روکش استفاده می‌شود داشته باشیم و از آسفالت HMA به سمت بهره‌گیری از آسفالت SMA حرکت کنیم.
وی در خصوص بحث صادرات قیر نیز گفت: ما ظرفیت صادرات تا ۴۰ میلیون تن را دارا هستیم اما قیر تولیدی ما در کشور در بحث چسبندگی دارای ضعف است که باید با طرح‌ها و برنامه‌های تخصصی این ضعف را برطرف نمود و محصولی را برای صادرات آماده کرد که بتواند برای کشور ارزآوری خوبی داشته باشد.
علیرضا توتونچی معاون امور نظام فنی اجرای، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه از دیگر حاضران در مراسم امروز نیز با اشاره به همکاری‌های مثبت صورت گرفته فی‌مابین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه گفت: این همکاری‌ها تقریبا توانسته است ضوابط ساختمانی و راه را پوشش دهد. به موازات این همکاری‌ها، تحولات بسیار خوبی را در کشور از جمله دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر، درجه‌بندی pg قیر را شاهد بودیم.
وی افزود: درست است که ما باید از علم و فناوری روز استفاده کنیم اما قطعا نیاز داریم تا فاصله علم تا عمل را هم کاهش دهیم. نمی‌توان در مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی از لحاظ درجه علمی و تولید دانش در صدر بود اما در سطح اجرایی مشکل داشت.
توتونچی خاطرنشان ساخت که در این خصوص گام‌های خوبی برداشته شده است و برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی برای تکنسین‌ها در دستور کار قرار دارد که قطعا در بحث اجرا تاثیرات مثبتی را به دنبال خواهد داشت.
معاون امور نظام فنی اجرای، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد کرد که به سبب اهمیت موضوع رویه‌های بتنی، عنوان همایش را از دوره‌های بعدی به قیر و آسفالت و رویه بتنی تغییر داد و ضمت تاکید بر آن، به موضوع رویه‌ها در کنار آسفالت رسمیت داد.
وی در بخش دیگری افزود: بازنگری کل ضوابط راه و ترابری در چهارچوب نشریه آرا را در دستور کار خود داریم که ۳۴ کمیته در ذیل آن تشکیل شده است و کلیه جوانب ضوابط راه را در خود دارد. این کار، کار بسیار بزرگ و جدیدی است و تاکنون به این صورت اقدام نشده بود و در صورت حمایت بخش فنی و مهندسی کشور حتما به نتیجه خواهد رسید.
وی افزود: بحث آموزش و ترویج هم به شدت مورد توجه ماست. ضمانت اجرای ما آموزش و ترویج چه در دانشگاه‌ها و چه در دوره‌های پودمانی است که نیاز به توجه دارد.
در آیین افتتاحیه این همایش، همچنین از سامانه انتخاب قیر بر اساس طبقه‌بندی عملکردی(PG) به نشانی اینترنتی PGI.BHRC.AC.IR رونمایی شد و “سیداحمد فتاح‌زاده” بنیانگذار شرکت آذربام، به‌عنوان چهره مبرز حوزه قیر، آسفالت و ماشین‌‌آلات در سال ۱۳۹۹ معرفی و از تلاش‌های او قدردانی شد.
در این مراسم همچنین از عقیل قدیم رئیس اسبق بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به خاطر حضور موثر و اقدامات صورت گرفته از سوی ایشان در حوزه قیر و آسفالت تقدیر شد.
از دیگر برنامه‌های مهم دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌‌‌آلات می‌توان به کارگاه آنلاین پروفسور دی‌‌بندیتو با موضوع (behavior  of bituminous materials and interfaces) در روز سه‌شنبه ششم آبان‌ماه و سخنرانی جورج سوسا با موضوع (Sustainable Road Construction and Maintenance) در روز چهارشنبه، هفتم آبان‌ماه اشاره کرد.
ارائه مقالات تخصصی و برگزاری یک کارگاه آموزشی با موضوع فرآیند تولید قیر در واحدهای قیرساز نیز بخش‌های دیگر دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین‌آلات است که طی روزهای ششم و هفتم آبان ماه برگزار خواهد شد.
خاطرنشان می‌شود دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین‌آلات هفتم آبان ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه به کار خود پایان خواهد داد.

منبع : مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی