ایزوگام و نحوه ارزیابی کیفیت ایزوگام ‎ها

ایزوگام و نحوه ارزیابی کیفیت ایزوگام ها

ایزوگام و نحوه ارزیابی کیفیت ایزوگام ها

ایزوگام و نحوه ارزیابی کیفیت ایزوگام‎ها-وبسایت سیکاس

ایزوگام یک لایه محافظتی از مواد ضد آب است که از آغشته شدن مواد پایه با ماستیک لاستیکی قیر بدست می‎آید و در هر دو طرف با پلاستیک پوشانده می‎شود. ایزوگام به صورت یک عایق محافظتی و فرش بام برای جلوگیری از نفوذ رطوبت اعم از برف و باران به درون سازه به کار برده می ‎شود.

ایزوگام دو نوع دارد: شکل تک لایه و دولایه. مدل تک لایه نازک ‎تر و منعطف ‎تر است و به طور معمول برای کف ساختمان در زیر کفپوش استفاده می ‎شود. ایزوگام دولایه ضخامت بیشتری دارد و برای پشت بام و کف استخر و سطوح خارجی دیگر مورد استفاده قرار می‎ گیرد.

ارزیابی سریع کیفیت ایزوگام‎ ها با استفاده از طیف سنجی پلاسمای لیزر

در این مقاله، ارزیابی کیفیت ایزوگام‎ ها توسط طیف سنجی تجزیه ناشی از لیزر (LIBS) با استفاده از روش استاندارد‎ سازی مقایسه‎ ای نشان داده شده است. در اینجا، غلظت‎ های جرمی کربن و هیدروژن، به عنوان عناصر اساسی تار، نسبت به کلسیم، به عنوان یک عنصر نامطلوب، به عنوان پارامترهای اصلی برای تعیین کیفیت ایزوگام ها در نظر گرفته می شوند. از این رو، نسبت شدت خط Hα هیدروژن (۲۸/۶۵۶ نانومتر) ، باند (۰ ، ۰) CN (388،۳۴ نانومتر) و باند (۰ ، ۰) C2 (52/516 نانومتر) به شدت خط یک بار – کلسیم یونیزه (۳۱۷٫۹۳ نانومتر) به عنوان نشانگر تعیین کننده برای پنج مارک مختلف ایزوگام از پیش شناخته شده در نظر گرفته می شود. از نظر کیفی، طبقه بندی ایزوگام ها بر اساس این روش با آنچه از نتایج طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (FTIR) بدست آمده مطابقت کامل دارد. در طیف FTIR ، دو انتقال قوی ۲۸۴۹ سانتی متر در ۱ و ۲۹۱۷ سانتی متر در ۱ مربوط به ارتعاشات کششی متقارن و نامتقارن C-H نقش اصلی را در تجزیه و تحلیل نمونه ها بازی می کنند. علاوه بر این، نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اشعه ایکس پراکنده انرژی (EDX) به طور کمی نتایج LIBS را تأیید می کند. و سرانجام ، برای آشکار کردن تفاوت بین ایزوگام ها از جنبه های مختلف، از تحلیل تفکیک خطی (LDA) به عنوان یک رویکرد آماری استفاده می شود.