انواع فونداسیون های (پی) خانه

انواع فونداسیون ها

انواع فونداسیون های (پی) خانهانواع فونداسیون های (پی) خانه

انواع فونداسیون های (پی) خانه

هر خانه روی یک نوع فونداسیون ساخته می شود. نوع فونداسیون بر اساس عوامل مختلفی از جمله طراحی خانه ، موقعیت جغرافیایی و آب و هوا ، شرایط خاک و رطوبت و بودجه پروژه بنا شده است.

در اینجا سه نوع اصلی فونداسیون خانه وجود دارد که در ساخت و سازهای مسکونی با آنها روبرو می شوید.

۱٫زیرزمین فول

فونداسیون زیرزمین فول، عمیق ترین نوع از سه نوع اصلی است. یک زیرزمین با بیشتر یا کل فضای کف سطح بالا مطابقت دارد و به طور کلی حداقل شش فوت ارتفاع دارد. خانه های جدید معمولاً زیرزمین های بلندتری دارند و مزیت اصلی یک زیرزمین فول فضای اضافی است که در اختیار شما قرار می دهد. در بعضی از خانه ها، می تواند فضای زندگی خانه را دو برابر کند. یک زیرزمین فول مانند بقیه خانه می تواند مطبوع (گرم یا سرد) شود.

یک زیرزمین کامل شامل دیوارهای پی سازه ای است که در پایه ریزی های فونداسیون در امتداد محیط زیرزمین قرار دارند. فونداسیون های زیرزمین در خانه های مدرن با بتن ریخته می شود یا با بلوک بتونی ملات ساخته می شود. خانه های بسیار قدیمی ممکن است دارای زیرزمین های فول (اما معمولاً کوچک و کوتاه) با دیوارهای سنگی هستند.

۲٫فضای خزنده (گربه رو،فضای تنگ زیر طاق یا زیر کف اتاق برای جلوگیری از رطوبت و غیره)

فونداسیون هایی که فضای خزیدن ایجاد می کنند، از دیوارهای فونداسیون کوتاه تشکیل می شوند و روی پایه قرار می گیرند. دیوارها ممکن است بسیار کوتاه باشند – فضایی ایجاد می شود که شما به معنای واقعی کلمه مجبور به خزیدن (یا خزیدن شکم) هستید – یا می توانند چهار فوت باشند، و به همین ترتیب، فضای کافی برای ذخیره سازی و گاهی اوقات کوره یا تجهیزات دیگر فراهم می کند. به طور معمول، فضاهای خزشی فضاهای گرم نشدنی هستند و ممکن است با دریچه های کوچکی که به دیواره های فونداسیون نفوذ می کنند، تهویه شود تا مقدار کمی جریان هوا از طریق فضای خزنده ایجاد شود.

زیربنای گربه رو نسبت به زیرزمینهای کامل قیمت کمتری دارد زیرا برای ساخت آنها به خاکبرداری کمتر و مواد دیواره فونداسیون و نیروی کار کمتری نیاز است. مانند فونداسیون های زیرزمین کامل، دیوارهای فضای خزنده معمولاً با بتن ریخته شده یا بلوک بتونی ملات ساخته می شوند.

۳٫دال بتنی روی سطح

فونداسیون دال روی سطح، دال بتنی جامد است که روی زمین قرار دارد.

از فونداسیون های دال معمولاً در مناطقی که شرایط انجماد و ذوب شدن زمین را ندارند بیشتر استفاده می شود، زیرا این امر می تواند منجر به ایجاد شکاف در بتن و تغییر مکان فونداسیون شود.